محکومیت حملات تروریستی تهران توسط سران و سیاستمداران جهان

محکومیت حملات تروریستی تهران توسط سران و سیاستمداران جهان
جمعه 19 خرداد 1396 - 04:26

سران، مسوولان و نهادهای رسمی کشورهای مختلف جهان و نیز مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر کل سازمان ملل متحد در 24 ساعت گذشته حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) را محکوم و با مردم و مسوولان جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرده اند.

العالم - ایران

واکنش مقام ها و کشورهایی که تاکنون به این دو حمله تروریستی در ایران که گروه تروریستی داعش مسوولیت آن را به عهده گرفته و تاکنون 13 شهید و 52 زخمی به جای گذاشته، به شرح زیر است:

 ژاپن
«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن با ارسال پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران حملات تروریستی دیروز تهران را بشدت محکوم کرد و آن را به بازماندگان این حادثه تسلیت گفت.
در پیام شینزو آبه آمده است: ما این عملیات تروریستی را که مردم بیگناه ایران را مورد هدف قرار داده، بشدت محکوم و همچنین با مردم ایران، که در شرایط سخت قرار دارند، از صمیم دل ابراز همبستگی می کنم.
«فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن نیز در پیامی جداگانه به محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران این حادثه تروریستی را محکوم کرد.
وی در پیام خود ضمن اعلام تسلیت، با بازماندگان قربانیان حمله تروریستی در تهران نیز ابراز همدردی و برای مجروحان حادثه نیز آرزوی سلامتی کرد.

روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود، حمله تروریست ها به تهران را محکوم کرد و ضمن تسلیت شهادت شماری از ایرانیان در حمله تروریست ها به تهران، نوشت: این جنایت بار دیگر ضرورت گسترش همکاری های بین المللی در مبارزه با تروریسم را نشان داد و این عملیات را قاطعانه محکوم می کنیم.
رئیس جمهوری روسیه در این پیام که توسط دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین منتشر شده است، بر آمادگی طرف روسی برای همکاری با شرکای ایرانی در عرصه مبارزه با تروریسم تاکید کرده است.
وی همچنین با بستگان شهدای حمله تروریست ها به تهران ابراز همدردی و برای مصدومان این حوادث، سلامتی و بهبودی آرزو کرد.
همچنین به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تماسی تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز همدردی درباره حوادث تروریستی امروز تهران، آن را محکوم کرد.‌

ایتالیا
'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه در پیامی خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حملات تروریستی در تهران را بشدت محکوم کرد.
نخست وزیر ایتالیا در این پیام ضمن ابراز نزدیکی و همبستگی با قربانیان بیگناه و خانواده های آنها، حملات تروریستی امروز در تهران را بشدت محکوم کرد.
'انجلینو آلفانو' وزیر امور خارجه ایتالیا دیروز در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، ضمن تسلیت و ابراز همبستگی با دولت و ملت ایران بر تعهد مشترک برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
آلفانو طبق بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه ایتالیا منشر شد، در این تماس تلفنی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی صبح چهارشنبه در تهران، گفت: ایتالیا و ایران در تعهد مشترک برای مبارزه با تروریسم، که به هر جا ضربه می زند و ارزشی برای جان انسان قائل نمی شود، با یکدیگر متحد هستند.
'لائورا بولدرینی' رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا نیز ضمن ابراز همبستگی و نزدیکی با رئیس مجلس شورای اسلامی، دولت و ملت ایران این واقعه را محکوم کرد.

عراق
'فواد معصوم ' رئیس جمهوری عراق روز چهارشنبه با ارسال پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، دو حادثه تروریستی را محکوم کرد .
معصوم در این پیام که در قالب بیانیه ای در اختیار رسانه ها در عراق قرار گرفت، بر همبستگی ملت عراق با ایرانیان در رویارویی با تروریسم تاکید کرده و افزوده است: حمله تروریستی امروز در تهران بر خلاف همه ادیان آسمانی و اخلاق انسانی است.
'حیدر عبادی' نخست وزیر عراق نیز در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، ضمن محکومیت شدید دو حمله تروریستی دیروز تهران، این رویداد را به ملت و دولت ایران اسلامی تسلیت گفت.
این بیانیه امروز پنجشنبه توسط دفتر نخست وزیری عراق منتشر شد.
وزارت امور خارجه عراق نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای رسمی، حملات تروریستی در تهران را محکوم و اعلام کرد که عراق و ایران در یک سنگر واحد علیه تروریسم هستند.
'احمد جمال' سخنگوی وزارت خارجه عراق در این بیانیه افزود که این وزارتخانه 'بشدت تعرض تروریستی که تهران پایتخت ایران امروز (چهارشنبه) شاهد آن بود را محکوم می کند.
همام حمودی نایب رئیس پارلمان و عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی بزرگترین جریان سیاسی این کشور نیز در بیانیه هایی جداگانه حملات روز چهارشنبه تروریست ها را در تهران محکوم کردند.

سوریه
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه امروز پنجشنبه، در گفت و گویی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، دو حمله تروریستی در تهران را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
وی بر ایستادگی سوریه در کنار ایران در مبارزه با تروریسم و همبستگی کامل سوریه با با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
وزارت امور خارجه سوریه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه دو عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) در تهران و شهادت و زخمی شدن شماری از شهروندان بیگناه ایران را بشدت محکوم می کند.
این وزارتخانه در بیانیه خود افزود: جمهوری عربی سوریه همبستگی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می کند و به خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفته و با آن ها ابراز همدردی می کند.
این بیانیه به کشورهایی که پشت این حوادث قرار دارند درباره ادامه حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی و گسترش اندیشه های تکفیری که پیامدهای آن امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند، هشدار داد.

لبنان
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان عصر چهارشنبه با ارسال پیامی به «حسن روحانی» همتای ایرانی خود حمله تروریستی امروز تهران را محکوم کرد.
عون در پیامش کشته و زخمی شدن شهروندان ایرانی در دو حمله تروریستی به ساختمان مجلس و مرقد امام خمینی را تسلیت گفت و افزود: این دو حمله نشان می دهد که تروریسم تابع هیچ دینی نیست و تروریست ها بدون هیچ ملاحظه انسانی یا دینی دست به حمله های کور می زنند.
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز در پیام هایی جداگانه به رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی حملات تروریستی امروز تهران را محکوم کرد و نوشت: ایران همچنان در خط مقدم مبارزه با تروریسم خواهد ماند.

ازبکستان
شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود، نوشت: به نمایندگی از دولت و ملت ازبکستان برای قربانی شدن شماری از ایرانیان در عملیات تروریستی در تهران به جناب عالی، خانواده قربانیان و ملت ایران تسلیت می گویم.
میرضیایف در پیام خود که امروز (پنجشنبه) در اختیار رسانه ها قرار گرفت، افزود: ازبکستان چنین حمله های زشت تروریستی را به هر شکل و روشی محکوم کرده و بار دیگر بر ضرورت انجام همکاری های بین المللی در مبارزه با این معضل تأکید می کند.

گرجستان
«گیورگی مارگولاشویلی» رئیس جمهوری گرجستان در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود، ضمن محکومیت عملیات تروریستی در تهران و ابراز همدردی با ملت و دولت ایران، این اقدام ها را تنفر آمیز اعلام کرد.
در این پیام که امروز (پنجشنبه) در اختیار نمایندگی ایرنا قرار گرفت، آمده است: در این لحظات سخت با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کرده مراتب تسلیت خود را به خانواده های قربانیان اعلام می کنم.
«گیورگی کویریکاشویلی» نخست وزیر گرجستان نیز دیروز ضمن اعلام همبستگی مردم این کشور با ایران و محکومیت عملیات تروریستی، اعلام کرد: تروریست ها نمی توانند بر اقتدار جمهوری اسلامی تاثیر بگذارند.

 امارات متحده عربی
شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس‌ امارات متحده عربی امروز پنجشنبه در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران حملات تروریستی دیروز تهران را به وی و ملت ایران تسلیت گفت.
به نوشته پایگاه خبری ' الإمارات نیوز'، وی در این پیام با ملت ایران و خانواده قربانیان این حملات ابراز همدردی کرد و برای مجروحان شفای عاجل خواستار شد.
همچنین به گزارش شبکه خبری المیادین، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه درباره حملات تروریستی تهران گفت 'ما با هر حمله تروریستی که در هر کشور یا پایتختی علیه شهروندان بیگناه انجام شود، مخالفیم و آن را محکوم می کنیم'.

اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران حوادث تروریستی روز چهارشنبه را در تهران محکوم کردو افزود: امروز نیز همانند ایامی که یک حمله تروریستی در جهان اتفاق می افتد روز تلخی است. ما این رویداد را به ایران تسلیت می گوییم.

هند
'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه در تماس تلفنی با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن شدید حوادث تروریستی تهران با مردم و دولت ایران ابراز همدردی کرد.
سواراج همچنین به خانواده قربانیان این حمله های تروریستی تسلیت گفت.
این وزارتخانه همچنین در بیانیه ای این حملات تروریستی را محکوم و با مردم ایران اظهار همبستگی کرد.

 چین
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز پنجشنبه، با ارسال پیامی به «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود، حملات تروریستی تهران را بشدت محکوم و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کرد.
وانگ در پیام خود به وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که کشورش در همکاری با جامعه جهانی که ایران نیز بخشی از آن است، ضمن تقویت بیش از پیش همکاریهای ضد تروریستی به تحقق مبارزه مشترک با تهدید تروریسم بپردازد.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز پنجشنبه، در واکنش به این حملات گفت که این گونه حوادث از نظر چین قابل قبول نیست و تحت هر شرایطی محکوم است.
وی همچنین اعلام کرد که چین تسلیت و همدلی عمیق خود را با قربانیان و خانواده این حادثه و مردم ایران اعلام می دارد.

آمریکا
کاخ سفید نیز بامداد امروز (پنجشنبه) به وقت ایران، در پیامی در عین حال که برای قربانیان بیگناه حملات تروریستی در ایران ابراز اندوه کرد، نوشت: کشورهای حامی تروریسیم، قربانی شری می شوند که خود ترویج کرده اند.
در بیانیه کاخ سفید آمده است: ما اندوه و تسلیت خود را برای قربانیان بیگناه حملات تروریستی در تهران و مردم ایران که در حال گذر از چنین لحظات خطیری هستند، ابراز می کنیم.'
این بیانیه افزود: ما تاکید می کنیم که کشورهایی که تروریسم را تامین می کنند، این خطر را به جان می خرند که قربانی شری شوند که خود ترویج می کنند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی توییتری در پاسخ به پیام کاخ سفید نوشت: بیانیه کاخ سفید و تحریم های سنا متناقض و زننده اند؛ ایران با تروریست هایی مقابله می کند که توسط مشتریان آمریکا حمایت می شوند. مردم ایران ادعای چنین دوستی آمریکا را نمی پذیرند.
'بن رودز' مشاور سیاست خارجی 'باراک اوباما' رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز روز چهارشنبه در پیامی توییتری حملات تروریستی تهران را محکوم کرد.
وی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: امروز حمله ای هولناک در ایران به وقوع پیوست. خواه در تهران یا لندن، ما باید با افراد بیگناهی که هدف تروریست ها قرار می گیرند، اعلام همبستگی کنیم.

آلمان
«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان حملات تروریستی تهران را محکوم کرد و به خانواده های قربانیان این حملات تسلیت گفت.
وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: زیگمار گابریل وزیر امور خارجه این کشور در باره حملات امروز در ایران گفته است 'ما قتل مردم بیگناه را به شدیدترین شکل ممکن محکوم و با خانواده های قربانیان همدردی می کنیم'.

**افغانستان
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان با انتشار بیانیه ای این حمله های تروریستی را با شدیدترین کلمات آن را محکوم می کند.
در بیانیه رئیس اجرائی دولت افغانستان آمده است: با اندوه فراوان اطلاع حاصل کردیم که تروریست های جنایتکار دست به حملات تروریستی به مجلس و آرامگاه رهبر فقید انقلاب ایران، زده اند. به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان، این حملات تروریستی و بزدلانه را با شدیدترین کلمات محکوم کرده و به خانواده های قربانیان و به حکومت و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنیم.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز در توییتر خود نوشت: حکومت افغانستان حمله های تروریستی در تهران را به شدیدترین الفاظ محکوم کرده و یک بار دیگر بر مبارزه مشترک علیه این پدیده شوم تاکید می کند.
«صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه و رئیس جمعیت اسلامی افغانستان نیز با صدور پیامی حمله تروریستی روز چهارشنبه به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) در تهران را در ایام ماه مبارک رمضان محکوم کرد و گفت که مردم افغانستان درد و رنج خانواده قربانیان را درک می کنند و در اندوه آنان شریک هستند.

** پاکستان
دولت پاکستان روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای حمله گروهی از افراد مسلح به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را به شدت محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: دولت پاکستان ضمن محکوم کردن این حملات که موجب جان باختن و مجروح شدن تعدادی افراد بیگناه شده است، همبستگی خود را با ملت ایران در این شرایط سخت و اندوهناک اعلام می کند.
'سردار ایاز صادق' رئیس مجلس ملی پاکستان نیز شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی با 'علی لاریجانی' همتای ایرانی خود، ضمن محکوم کردن حادثه حملات تروریستی امروز در ایران، مراتب تسلیت و همدردی مجلس ملی، دولت و مردم پاکستان را به وی اعلام کرد.
ایاز صادق در این گفت و گوی تلفنی تاکید کرد: همواره در کنار برادران ایرانی خود هستیم. پاکستان و ایرانی از روابط بسیار خوب و بردرانه با یکدیگر برخوردارند. پاکستان در این شرایط ، در کنار دولت و ملت ایران خواهد بود.
'رضا ربانی' رئیس مجلس سنای پاکستان نیز عصر چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در تهران، مراتب تسلیت و همدردی مجلس سنا را با دولت، مجلس و ملت ایران اعلام کرد.

فرانسه
به گزارش فرانس پرس از پاریس، وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه (دیروز) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: وزارت خارجه فرانسه حملات امروز گروه داعش به ساختمان پارلمان ایران و آرامگاه آیت الله خمینی (ره) را بشدت محکوم می کند.

الجزایر
وزارت امور خارجه الجزایر دیروز با صدور بیانیه ای، حمله تروریستی به مرقد امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی را بشدت محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی الجزایر (واج)، عبد العزیز بن علی الشریف سخنگوی رسمی وزارت خارجه الجزایر گفت: دو حمله تروریستی صبح امروز تهران اعمالی جنایتکارانه است و الجزایر شدیدا آن را محکوم می کند.
وی تاکید کرد: هدف قرار دادن انسان ها در این ماه مبارک نشان می دهد عاملان چنین جنایت هایی، بویی از انسانیت و اخلاق نبرده اند و هیچ دینی ندارند.

عمان
وزارت امور خارجه کشور عمان روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای حملات تروریستی را به ساختمان مجلس و حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) بشدت محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی عمان «العمانیه»، وزارت خارجه عمان در بیانیه خود ضمن مخالفت با هرگونه خشونت و اقدام های تروریستی که هدف از آنها ایجاد ناامنی و بی ثباتی، ریختن خون انسان های بیگناه و ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان است، اعلام کرد: پادشاهی عمان حملات تروریستی تهران را محکوم کرده و کشته شدن شماری از شهروندان بیگناه را به کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و همچنین ملت ایران تسلیت عرض می کند و آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای مجروحان این حادثه تروریستی دارد.

 قطر
وزارت امور خارجه قطر روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای، حملات تروریستی تهران را بشدت محکوم و اعلام کرد که دوحه مخالف خشونت و اقدامات جنایتکارانه است.
به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، این وزارتخانه در بیانیه خود نوشت: قطر همچنین ضمن ابراز همدری با دولت و ملت ایران و خانواده های قربانیان، برای مجروحان این حملات آرزوی شفای عاجل کرد.

کویت
وزارت امور خارجه کویت امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای ضمن اعلام همبستگی با ملت و دولت ایران، حوادث تروریستی دیروز چهارشنبه تهران را بشدت محکوم کرد.
در این بیانیه مطبوعاتی آمده است: ما این حادثه تروریستی را محکوم می کنیم و مواضع ثابت کویت همواره مخالفت با تمامی اشکال مختلف حوادث تروریستی و مبارزه با فعالیتهای خشونت آمیز است.

اروگوئه
وزارت امور خارجه اروگوئه نیز روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه به نمایندگی از دولت و ملت جمهوری شرقی‌ اروگوئه، حملات تروریستی روز چهارشنبه در مجلس ایران و در مرقد آیت الله خمینی (ره) را که به کشته شدن چندین تن و مجروح شدن ده ها تن دیگر انجامید، بشدت محکوم می کند.

 سنگاپور
وزارت امور خارجه سنگاپور نیز امروز پنجشنبه در بیانیه ای حملات تروریستی را در تهران محکوم کرد و نوشت: عمیقترین تسلیت خود را به خانواده قربانیان اعلام می داریم و برای زخمی شدگان بهبودی آروزمندیم.

بولیوی
«خوان اوو مورالس آیما» رئیس‌ جمهوری بولیوی در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه (به وقت محلی) حملات تروریستی تهران را محکوم کرد.
وی در توییتر خود نوشت: با ایران بخاطر حمله به پارلمان و مرقد امام خمینی(ره) ابراز همدردی و همبستگی می کنیم. ما هر گونه خشونت علیه زندگی را محکوم می کنیم.
وزارت امور خارجه بولیوی نیز چهارشنبه شب (دیشب) با انتشار بیانیه ای حملات تروریستی تهران را محکوم کرد و نوشت: وزارت امور خارجه دولت چند ملیتی بولیوی مراتب همدردی و همبستگی خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران بخاطر حملات خشونت بار افراط گرایان در روز 7 ژوئن (17 خرداد) در شهر تهران اعلام می دارد.
بیانیه افزوده است: ما در چارچوب 'دیپلماسی زندگی'، احترام بی قید و شرط به حاکمیت دولت ها و حمایت خستگی ناپذیر از حقوق بشر، هر گونه تعصب و اقدامات افراط گرایانه ناشی از آن را محکوم می کنیم.

استرالیا
«جولی بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا امروز (پنجشنبه) حملات تروریستی تهران را 'بشدت' محکوم و با ملت ایران ابراز همدردی کرد.
وزیر امور خارجه استرالیا در پیامی که در تارنمای این وزارتخانه قرار گرفت، اعلام کرد: دولت استرالیا در شدیدترین لحن ممکن حملات تروریستی روز چهارشنبه در ایران را محکوم می کند.

ارمنستان
'ادوارد نعلبندیان' وزیر امور خارجه ارمنستان حملات تروریستی در ایران را بشدت محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری ارمنستان (آرمن پرس)، وی گفت: ما حملات روی داده در مجلس و حرم امام خمینی (ره) بشدت محکوم و با مردم ایران اعلام همبستگی می کنیم.

نروژ
'بورگه بِرِندِه' وزیر امور خارجه نروژ روز چهارشنبه با انتشار توییتی حملات تروریستی تهران را محکوم و به قربانیان و خانواده آنان نیز تسلیت گفت.

ترکیه
«نعمان کورتولموش» معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه در پیامی توییتری ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در مجلس ایران و آرامگاه امام خمینی نوشت: همیشه باید مراقب تحرکات تروریستی در کشورهای دوست و برادر در منطقه باشیم و با آن مقابله کنیم.
وی در این پیام افزود: ترور هیچ مذهب، مشرب، نژاد و دینی ندارد و از سوی هر کسی انجام بشود، یک گناه بزرگ انسانی و جنایت است.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه با انتشار پیامی در حساب توییتیر خود، حملات تروریستی تهران را بشدت محکوم کرد.

اتریش
'سباستین کورتز' وزیر امور خارجه اتریش حملات تروریستی روز چهارشنبه در تهران را محکوم و با خانواده های جان باختگان این حملات ابراز همدردی کرد.

لیتوانی
وزارت امور خارجه لیتوانی دو اقدام تروریستی تهران امروز (چهارشنبه) محکوم کرد.
در حساب کاربری توییتری وزارت امور خارجه لیتوانی آمده است: اقدام تروریستی اسف بار در تهران را محکوم می کنیم و به بستگان و دوستان قربانیان این حملات تروریستی صمیمانه تسلیت می گوییم.

بلاروس
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس امروز (پنجشنبه) در پیامی به حسن روحانی همتای خود با محکوم کردن عملیات تروریستی در تهران، اعلام کرد که در مبارزه علیه تروریسم کنار دولت و ملت ایران هستیم.

هلند
«برت کوندرس» وزیر امور خارجه هلند با انتشار توییت رسمی اعلام کرد 'ما حملات روز چهارشنبه در تهران را بشدت محکوم و حوادث را از نزدیک دنبال می کنیم.
کوندرس همچنین مراتب تسلیت دولت هلند را به خانواده های قربانیان این حوادث اعلام کرد.

مکزیک
دولت مکزیک با انتشار بیانیه ای، حملات داعش را در تهران محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه در این بیانیه نوشت: دولت مکزیک بر رد کامل تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر آن تاکید می کند و صمیمانه ترین مراتب تسلیت خود به ملت و دولت ایران و خانواده قربانیان این حمله را ابراز می دارد. دولت مکزیک همچنین بهبودی هرچه سریعتر مجروحان را آرزو کرد.

نیکاراگوئه
«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه و خانم «روساریو موریو» معاون رئیس جمهوری این کشور در پیامی حملات تروریستی تهران را محکوم کردند و شهادت جمعی از هموطنان را به رهبر انقلاب اسلامی، رئیس جمهوری و مردم ایران تسلیت گفتند.

جمهوری آذربایجان
به گزارش وزارت امور خارجه ایران، المار محمدیارف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در تماسی تلفنی با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود حوادث تروریستی روز چهارشنبه را در تهران محکوم کردند.

یونان
وزارت امورخارجه یونان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای، اقدامات تروریستی در تهران را بشدت محکوم کرد و خواستار مبارزه جدی با پدیده شوم تروریسم شد.
در این بیانیه آمده است: آتن هرگونه اقدام تروریستی را به هر بهانه ای که رخ دهد، محکوم می کند و بایستی برای برطرف کردن این پدیده شوم عصر حاضر اقدام های جدی و موثری صورت گیرد.
وزارت امورخارجه یونان با اعلام همبستگی با دولت، ملت و بخصوص خانواده های قربانیان این اقدامات تروریستی، انزجار خود از این اقدام را ابراز کرد و افزود: ملت و دولت یونان در این لحظه حساس در کنار ملت و دولت ایران هستند .

قبرس
وزارت امور خارجه قبرس با انتشار بیانیه ای، حادثه تروریستی دیروز را در تهران محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: جمهوری قبرس حملات تروریستی فجیع امروز علیه مردم بیگناه در برابر پارلمان جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم می کند. ما تسلیت عمیق خود را به خانواده های قربانیان اعلام و برای مجروحان حادثه آرزوی بهبودی می کنیم.
دیمتریس سیلیوریس رئیس پارلمان قبرس نیز امروز (پنجشنبه) با ارسالی پیامی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، حادثه تروریستی دیروز تهران را محکوم کرد.

جمهوری ایرلند
'پت برین ' وزیر مشاور دولت ایرلند، در تماسی تلفنی با سفیر ایران در این کشور، حوادث تروریستی روز چهارشنبه در تهران را محکوم و با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی کرد.

اردن
اردن حوادث تروریستی دیروز در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد المومنی سخگوی دولت اردن اعلام کرد: کشورش حمله تروریستی را در هر کجا و با هر انگیزه ای که باشد از جمله حوادث تروریستی روز چهارشنبه تهران پایتخت ایران را محکوم می کند.

برزیل
دولت برزیل در پیامی حملات تروریستی تهران را محکوم کرد.
بنا به اعلام سفارت ایران در برازیلیا، دولت برزیل در پیام خود آورد: برزیل ضمن تسلیت به خانواده های قربانیان، دعا برای بهبود کامل مجروحان و ابراز همبستگی خود با مردم و دولت ایران، بر محکومیت هرگونه اقدام تروریستی صرف نظر از انگیزه آن دوباره تاکید می کند.

جمهوری چک
وزارت امور خارجه جمهوری چک با انتشار توییتی حملات تروریستی امروز (چهارشنبه) تهران را محکوم و نگرانی عمیق خود را از موج تازه خشونت ها در ماه رمضان اعلام کرد و به خانواده ها و بستگان قربانیان این حملات تسلیت گفت.

عربستان
«عادل جُبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری المیادین بدون ذکر نام بردن مستقیم از دو حمله تروریستی تهران گفت: حملات تروریسی را در هر کجا که باشد، محکوم می کنیم.
وی در عین حال گفت 'نمی دانیم حملات تهران کار کیست'.

سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در تماسی تلفنی با غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در این سازمان با ملت و دولت کشورمان ابزار همدردی کرد.
گوترش در این تماس تلفنی گفت: سازمان ملل متحد بشدت حملات تروریستی اخیر در تهران را محکوم و با قربانیان این اقدام زبونانه همدردی می کند.
وی افزود: خطر تروریسم نیاز به هماهنگی جهانی و جمعی دارد و سازمان ملل متحد در این مسیر همراه مردم ایران است.
یان کوبیش رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) نیز عصر چهارشنبه در تماس تلفنی با سفیر ایران در عراق، حملات تروریستی به تهران را قویا محکوم کرد.
به گزارش ایرنا، صبح دیروز چهارشنبه (17 خرداد) در دو حمله تروریستی جداگانه، ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) هدف تیراندازی مهاجمان انتحاری مسلح قرار گرفت که ، تاکنون شهادت 17 نفر و مجروح شدن 52 نفر تائید شده است.

به گفته منابع امنیتی، با هوشیاری ماموران حرم مطهرحضرت امام خمینی(ره)، یکی از مهاجمان انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر نیز خود را منفجر کرد. از سه مهاجم به مجلس شورای اسلامی یک تروریست خود را منفجر کرد و 2 تن دیگر توسط نیروهای امنیتی و حفاظتی به هلاکت رسیدند.
گروه تکفیری تروریستی داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است./ منبع: ایرنا

پربیننده ترین خبرها