بهره برداری پوتین از آتش افروزی ترامپ در میان اعراب

بهره برداری پوتین از آتش افروزی ترامپ در میان اعراب
شنبه 20 خرداد 1396 - 06:43

روزنامه آلمانی "هندلزبلات" نوشت تلاش های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای متحد کردن اعراب به پراکنده شدن آنها و بهره برداری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از این فرصت برای دستیابی به نتایج این تلاش ها، انجامیده است.

العالم - اروپا
به گزارش پایگاه روسیا لالیوم، این روزنامه نوشت: همزمان با این تحولات، اختلافات میان اتحادیه اروپا و آمریکا شدت یافته است و دو کشور به وضعیتی مشابه وضعیت داخلی اعراب گرفتار شده اند. روسیه این ابتکار را از دست آمریکا گرفته و نقشش را به عنوان یک نیروی تعیین کننده تقویت می کند.
هندلزبلات افزود: رئیس جمهور آمریکا به جای اجرای شعار "اول آمریکا" که در هنگام تبلیغات انتخاباتی آن را مطرح کرده بود در حال به آتش کشیدن سوخت سریع الاشتعال خاورمیانه است. این در حالی است که ولادیمیر پوتین با بهره گیری از این "لطف" آمریکا به وی در منطقه خلیج فارس، در حال بهره برداری از آن است.
ماتیاس بورگمن نویسنده مقاله بر این باور است که سیاست دولت جدید آمریکا در خاورمیانه تنها به تقویت مواضع پوتین در منطقه و تقویت بیشتر آن می انجامد و باعث می شود رئیس جمهور روسیه در نبرد ژئوپولتیک جهانی که تا مدتها کرملین در آن شکست خورده به نظر می رسید به پیروزی دست یابد.
بورگمن با یادآوری وضعیت اروپا و دنیا قبل از مطرح شدن طرح های خاورمیانه ای حساس ترامپ، نوشت: تحریم های غرب علیه روسیه پس از انضمام شبه جزیره کریمه به آن کشور، باعث تضعیف اقتصاد روسیه و از دست رفتن میلیاردها دلار از صندوق ذخیره ارزی این کشور شد.
این نویسنده آلمانی افزود: در سوریه، بشار اسد آخرین همپیمان روسیه در منطقه به لبه پرتگاه رسیده بود. این در حالی است که کرملین به اظهار نارضایتی از سقوط نظام قذافی پرداخته و ائتلاف غرب در لیبی را به منزله نقض قوانین بین المللی دانسته بود.
این نویسنده آلمانی می افزاید: اما وضعیت امروز دنیا کاملا متفاوت است. به طوری که روابط میان آمریکا و اروپا، مانند روابط داخلی کشورهای عربی رو به وخامت گذاشته است. این در حالی است که پوتین تصمیم گرفته است اندکی درنگ کند تا فرصت برای دیگران فراهم شود تا شاید بتوانند اختلافاتشان را حل کنند.
به نوشته بریوگمن، اهمیت روسیه در جامعه جهانی فقط به جایگاهی که به آن رسیده است محدود نمی شود، بلکه به دلایل متعددی از جمله روش ترامپ و سیاست های کابینه اش، به جایگاه والاتری خواهد رسید.
وی افزود: اختلافات کنونی در میان کشورهای عربی نه تنها باعث افتادن قطر به دامن روسیه ای خواهد افتاد که اخیرا بخش زیادی از سهام شرکت نفت بزرگش را به دوحه فروخته است، بلکه حتی لیبی را نیز به سوی لیبی سوق خواهد داد. به ویژه اینکه روسیه اخیرا توانسته است روابطش را با نظم جدید لیبی تقویت کند و برخلاف رقبایش جای پای شرکت هایش را در لیبی تقویت کند.
به نوشته این روزنامه آلمانی حتی ترکیه، با وجود عضویتش در ناتو به اروپا پشت کرده است و مسکو را به عنوان شریک قابل اعتمادی می بیند. علاوه بر این ایران، تلاش می کند شراکتش با روسیه را در همه زمینه ها به ویژه در سوریه حفظ کند و این امر باعث شده است تا روسیه بار دیگر به نیروی دارای نفوذ و تأثیر در منطقه تبدیل شود. بر این کشورها، چین را باید افزود که ماندن در کنار روسیه را ترجیح داده است و به دنبال اهانت ترامپ به این کشور با موضع گیری اش درباره موضوع توافق نامه پاریس درباره تغییرات آب و هوایی هرگز موضعش را تغییر نخواهد داد.
بریوگمن در پایان نوشت: امریکا به خودش اجازه نخواهد داد روسیه را نادیده بگیرد. اما همزمان تلاش می کند شرکای دیگری برای کمک در زمینه مبارزه با تروریسم بیابد. علاوه بر این، در غرب درخواست ها برای لغو تحریم های روسیه افزایش یافته است.
منبع: روسیا الیوم
216
 

پربیننده ترین خبرها