راز سونامی بزرگ ژاپن، پس از قرن ها فاش شد

راز سونامی بزرگ ژاپن، پس از قرن ها فاش شد
شنبه 20 خرداد 1396 - 14:02

دانشمندان، سرانجام راز سونامی بزرگ ژاپن در سال 1586 را کشف کردند.

العالم – گوناگون

سونامی ژاپن، که در سال 1586 سواحل سانریکو را درنوردید، قرن هاست که به صورت معمایی برای دانشمندان باقی مانده است و با وجود آن که دانشمندان اطمینان دارند که این سونامی، حاصل زلزله ای قوی بوده است، در تعیین کانون زلزله مستأصل مانده اند.

در آخرین پژوهش های صورت گرفته در این خصوص، شماری از دانشمندان که تحت نظر "ریت بتلر" دانشمند دانشگاه اوهایوی آمریکا فعالیت می کنند، در مصاحبه ای که در وبگاه "Phys.орг" منتشر شد، آمده است: "در گذشته، بسیاری، بر این باور بودند فاجعه ای که احل سانریکو را درنوردید، به زلزلۀ شدیدی که منطقه پرو را تکان داد مرتبط بود، به ویژه که این زلزله، سونامی بزرگی در پرو نیز ایجاد کرد، اما نمونه های مرجان و رسوباتی که پس از فاجعه در سواحل سانریکو دیده شد، این فرضیه را باطل می کند. از آن گذشته، قدرت زلزله پرو به حدی نبود که تاثیر آن تا جزایر ژاپن برسد".

در ادامۀ این مصاحبه آمده است: "پس از پژوهش های زیاد در خصوص این موضوع، به نتایجی در این زمینه دست یافتیم که نشان می دهد این فاجعه، بر اثر زلزله ای شدید که در منطقه جزایر الوشیان در نزدیکی آلاسکا رخ داده است، اتفاق افتاد. بر اساس اطلاعات موجود، بزرگی این زلزله 9.25 درجه در مقیاس ریشتر بود".

این دانشمندان تاکید کردند مطالعات صورت گرفته در خصوص این نوع از بلایای طبیعی و اطلاعات به دست آمده از آن، به آن ها کمک خواهد کرد جزیره هایی که بیش از سایر مناطق در "کمبربند آتشِ اقیانوس آرام" در معرض سونامی هستند را شناسایی کنند.

منطقه کمربند آتش، بخشی از سواحل اقیانوس آرام است که در آن جزیره هایی زلزله خیز و آتشفشانی وجود دارد.

205

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها