از بشار اسد تا ملک سلمان؛ حکام عرب چه مدرکی دارند؟

از بشار اسد تا ملک سلمان؛ حکام عرب چه مدرکی دارند؟
شنبه 20 خرداد 1396 - 16:29

در پایان سال تحصیلی، شاید جالب باشد بدانیم سیاستمدارانی که در کاخ‌ها زندگی می‌کنند، چه تحصیلاتی را کسب کرده‌اند؟

العالم - خاورمیانه

اکنون زمان گذراندن امتحانات است و بزودی دانشجویان سال آخر دانشگاه ها گواهینامه پایان تحصیلات عالی را دریافت می کنند. شاید جالب باشد بدانیم آنهایی که در کاخ ها زندگی می کنند و تعیین کننده سرنوشت مردم خاورمیانه هستند، چه تحصیلاتی را کسب کرده اند؟ کدامیک از شیوخ و رهبران کشورهای عربی در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده و چرا آکادمی نظامی سلطنتی بریتانیا اینقدر در بین آنها شهرت و محبوبیت دارد؟
 

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر
در سال 1997 دیپلم دبیرستان شربورن (Sherborne School) بریتانیا را دریافت کرد و سپس از آکادمی نظامی سلطنتی در ساندهورست (Royal Military Academy Sandhurst) بریتانیا فارغ التصیل شد. وی علاوه بر زبان عربی به زبان های انگلیسی و فرانسوی به خوبی مسلط است.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رییس دولت امارات متحده عربی
تحصیلات ابتدایی خود را مدرسه شهرالعین کسب کرد که شیخ زاید پدرش در این دومین شهر بزرگ امارت ابوظبی تاسیس کرده بود.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین
پادشاه بحرین پس از دوره ابتدایی، وارد دبیرستان لیس (Leys) در شهر کمبریج انگلیس شد. سپس در1967 وارد کالج نظامی شهر آلدرشات در شهرستان همپشر بریتانیا شده و 16 فوریه 1968 تحصیلات را در آنجا با موفقیت به پایان رساند. او در 1971 تحصیلات نظامی را در آموزشگاه فرماندهی نظامی ارتش آمریکا در منطقه فورت ایونوورت ایالت کانزاس آمریکا آغاز کرد و در 1972 گواهینامه نظامی افتخاری آمریکا را دریافت کرد.

سلمان ابن عبدالعزیزآل سعود ، پادشاه عربستان سعودی
تحصیلات ابتدایی را در دبستان شاهزادگان در ریاض به پایان رساند که ملک عبدالعزیز ابن سعود آن را برای فرزندان خود در سال 1937 تاسیس کرده بود.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دمشق انجام داد و سپس دانشجوی رشته پزشکی شد و در سال 1988 دیپلم پزشکی را دریافت کرد. سپس اسد به کار در بیمارستان نظامی شهر تشرین پرداخت و در سال 1992 برای ادامه تحصیل در رشته چشم پزشکی عازم بریتانیا شد. وی در سال 1994 به سوریه بازگشت.
اسد علاوه بر زبان عربی به زبان های انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی بطور کامل مسلط است. بشار اسد همچنین در سپاه پزشکی نظامی ارتش سوریه خدمت کرده و پس از چند سال خدمت در ارتش در سال 1999 درجه سرهنگی را دریافت نمود.

عبدالفتاح خلیل السیسی، رئیس جمهور مصر
در سال 1977 از اکادمی نظامی فارغ التحصیل شد و در نیروی زمینی خدمت می کرد.

صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت
در مدرسه مبارکیه تحصیل کرد. شیخ احمد الجابر الصباح، پدرش وی را برای تحصیل و کسب تجارب و مهارت های سیاسی به تعدادی از کشور های اروپایی و آسیایی اعزام کرد.

قابوس بن سعید آل سعید، سلطان عمان
تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر صلاله انجام داد. پدرش در سپتامبر 1958 وی را به انگلیس اعزام کرد و در آنجا به تحصیلات خود در مدرسه سافولک (Suffolk) ادامه داد. در سال 1960 وارد آکادمی نظامی سلطنتی در ساندهورست شد و مدت دوسال علوم نظامی را در آنجا فرا گرفت. وی با درجه ستوانی از این آکادمی فارغ التحصیل شد. اندکی بعد به یکی از گردان های نظامی مستقر در آلمان پیوست و مدت شش ماه در آنجا خدمت کرد. سپس وی به بریتانیا بازگشت و در آنجا دوره آموزشی ویژه برای مطالعه سیستم خودگردانی محلی را طی کرد. قابوس در سال 1964 به کشورش بازگشت.

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق
تا 18 سالگی تحصیلات دینی خود را در شمال عراق انجام داد و سپس برای ادامه تحصیلات و دریافت درجه کارشناسی در دانشکده حقوق اسلامی دانشگاه الازهر به قاهره رفت. سپس درجات کارشناسی ارشد علوم اسلامی و دکترای فلسفه را دریافت کرد.

عبدالله بن حسین الهاشمی، پادشاه اردن
تحصیلات ابتدایی را در کالج اسلامی شهر امان کسب کرد و سپس در کالج سن ادموند انگلیس (St Edmund's College) ، مدرسه ایگلبروک (Eaglebrook School) و آکادمی دیرفیلد (Deerfield Academy)آمریکا به تحصیلات خود ادامه داد. وی دوره دانش افزایی در کالج پمبروک در آکسفورد را طی کرده و در سال 1980 آن را به پایان رساند. سپس برای تحصیل وارد آکادمی نظامی سلطنتی در ساندهورست بریتانیا شده و اندکی بعد به سواره نظام سلطنتی این کشور پیوست. یک سال بعد درجه ستوان دومی را دریافت کرد. عبدالله دوم در سال 1987 دوره کارشناسی مدرسه دیپلماسی دانشگاه جورج تاون امریکا را به پایان رساند.

محمد ششم، پادشاه مراکش
پدرش وی را در سن چهار سالگی برای تحصیل به مدرسه واقع در کاخ سلطنتی در رباط فرستاد. وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه "میدیا" و تحصیلات متوسط را در انستیتوی "مولوی" انجام داد. محمد ششم در ژوئن 1981 درجه کارشناسی را دریافت کرده و در دانشکده علوم حقوقی، اقتصادی و اجتماعی دانشگاه محمد پنجم در رباط به تحصیلاتش ادامه داد. در سال های 1987 و 1988 دو درجه کارشناسی دیگر در رشته های علوم سیاسی و حقوق عمومی دریافت کرد. در سالهای 1988 و 1989 دوره شش ماهه کارآموزی را در دفتر ژاک دلور، رئیس وقت کمیسیون اروپایی طی کرد. 29 اکتبر سال 1993 با دفاع از رساله دکترای خود با موضوع "همکاری اتحادیه اروپا و مغرب عربی" از دانشگاه نیس سوفیا آنتی پولیس فرانسه فارغ التحصیل شد.

عمر حسن البشیر، رئیس جمهور سودان
در سال 1967 از آکادمی نظامی سودان فارغ التحصیل شد. در سال 1981 میلادی درجه کارشناسی علوم نظامی را در دانشگاه فرماندهی و مدیریت دریافت کرد. سپس در سال 1983 درجه کارشناسی ارشد علوم نظامی را در مالزی دریافت کرد و در سال 1987 به عضویت آکادمی علوم سودان در آمد.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر
پس از پایان تحصیلات متوسطه در سال 1956 در سن 19 سالگی وارد صفوف ارتش آزادی بخش ملی الجزایر شد.

الباجی قاید السبسی، رئیس جمهور تونس
درجه کارشناسی ارشد در رشته حقوق را در سال 1948 در دانشگاه شهر دیژون فرانسه دریافت کرد. در سال 1949 برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. در سال 1952 پس از پایان تحصیلات خود به تونس بازگشت.

محمود عباس، رهبر فلسطین
تحصیلات متوسطه و عالی خود را در سوریه انجام داد و سپس از دانشکده حقوق دانشگاه قاهره فارغ التحصیل شد. در سال 1982 تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه دوستی ملل روسیه به پایان رساند. در سال 1984 از رساله دکترای خود با موضوع "روابط مخفیانه آلمان نازی و جنبش صهیونیستی" دفاع کرد و چندی بعد این رساله تحت عنوان "روابط رهبران آلمان نازی و سران جنبش صهیونیستی" توسط بنگاه چاپ و نشر"دار ابن رشد" به چاپ رسید.

محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهور موریتانی
توسط مقامات موریتانی برای تحصیلات نظامی به مراکش اعزام شد و در رشته افسر مکانیک از آکادمی نظامی شهر مکناس مراکش فارغ التحصیل گردید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها