انتقال "گردان‌های اهل شام" از شرق لبنان به سوریه

انتقال
يکشنبه 21 خرداد 1396 - 03:27

مرحله اول انتقال اعضای گروه مسلح موسوم به «گردان های اهل شام» از منطقه «وادی الرعیان» در شرق لبنان به سمت «راس المعره» سوریه امروز شنبه با حضور نیروهای حزب الله و با همکاری ارتش سوریه و لبنان انجام شد.

العالم - لبنان

پس از تماس های فشردۀ روز جمعه میان مسئولان مربوطه، عملیات خروج و جابجایی اولین مجموعه از عناصر مسلح شامل 300 تبعه سوری وابسته به گروه موسوم به گردان های اهل شام از منطقه وادی الرعیان (منطقه مرزی واقع در بلندی های عرسال) به مقصد راس المعره (از توابع شهر یبرود سوریه واقع در حومه غربی دمشق) پیش از ظهر روز شنبه انجام گرفت.

خودروها و وسایل حمل و نقل این افراد از سوی حزب الله لبنان تامین شده بود و نیروهای حزب با حضور در دو سمت جاده مابین وادی الرعیان تا راس المعره حمایت از این قافله تا رسیدن به مقصد را بر عهده گرفتند.

با اعلام آماده باش کامل حزب الله از ساعت های اولیه صبح، اقدامات تدارکاتی لازم برای جابجایی افرادی که نامشان از قبل در لیست سیصد نفره شامل عناصر مسلح وابسته به گروه گردان های اهل شام و خانواده هایشان ذکر شده بود انجام گرفت.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که هنگام خروج این قافله در منطقه حضور داشت از طریق منابع ویژه اطلاع پیدا کرد که پس از انتقال موفقیت آمیز سری اول از اعضای گردان های اهل شام، دومین مرحله از این جابجایی طبق بندهای توافق شده و در تاریخ مشخص انجام خواهد گرفت.

«ادیب الحجیری» از مسئولان حزب بعث لبنان در گفت و گو با ایرنا گفت: پس از سخنان «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله درباره لزوم سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف وضعیت گروه های مسلح سوری باقیمانده در بلندی های مرزی عرسال واقع در رشته کوه های شرقی لبنان، درگیری هایی بین گروه های مسلح موجود در این منطقه به وجود آمد. این درگیری ها از یک جهت با نمونه های قبلی تفاوت داشت و آن اینکه برخی طرف های درگیر کانال های ارتباطی با برخی مسئولان برقرار کردند که همین خود فرصتی برای انجام عملیات جابجایی امروز فراهم کرد.

الحجیری با بیان اینکه تعداد افراد وابسته به گروه های مسلح سوری در ارتفاعات مرزی لبنان به هزار نفر نمی رسد، تصریح کرد: اطلاعات رسیده از این منطقه حاکی از آن است که داعش خروج عناصر مسلح گردان های اهل شام و جایگزین شدن حزب الله در این مناطق خط تماس با جبهه النصره را با نگرانی زیر نظر دارد.

وی توضیح داد: سیطره کامل ارتش سوریه در محور حلب تا دمشق باعث شد همه گروه های مسلح موجود در غرب این خط از جمله در ارتفاعات مرزی لبنان به وضعیت دشوار و ناامید کننده ای دچار شوند.

الحجیری در پایان تصریح کرد که درگیری های گاه و بیگاه گروه های مسلح باقیمانده در این منطقه با شدت بیشتری تکرار خواهد شد و این وضعیت به نفع شهر عرسال است چراکه اهالی عرسال بارها و بارها خواستار پایان دادن به حضور عناصر مسلح در اطراف شهر و دور کردن کامل خطر از آن شده اند و دیگر توانی برایشان نمانده است.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها