لوموند:

استفادۀ عربستان از اهرم حج برای فشار بر آفریقایی‌ها

استفادۀ عربستان از اهرم حج برای فشار بر آفریقایی‌ها
سه شنبه 23 خرداد 1396 - 10:18

روزنامه لوموند چاپ پاریس نوشت، عربستان از اهرم های فشار مختلفی با هدف وادار کردن کشورهای آفریقایی به اطاعت از ریاض در قطع روابط با قطر استفاده می کند.

العالمعربستان
این روزنامه در گزارش خود نوشت، عربستان تلاش گسترده ای برای همراه کردن کشورهای آفریقایی با تحریم قطر به کار گرفته است و تاکنون فقط هفت کشور آفریقایی تسلیم این فشارها شده اند و سایر کشورها در مقابل این فشارها مقاومت می کنند. در این میان، عربستان به تلاشهایش برای اعمال فشار علیه قطر در همه صحنه ها ادامه می دهد.
لوموند نوشت: هفت کشور آفریقایی نیجر، موریتانی، سنگال، چاد، مصر، کومور و موریس تحت تأثیر فشارهای عربستان روابطشان را با قطر قطع کرده اند و جیبوتی از بیم پیامدهای قطع روابط با قطر بر نزاع با اریتره، به کاهش سطح روابط اکتفا کرده است. زیرا قطر در این نزاع نقش تعیین کننده ای دارد.
لوموند خاطرنشان می کند عربستان از ابزار دیگری برای تحت فشار این کشورها بهره می گیرد. به طوری که سران کشورهای آفریقایی دارای اکثریت مسلمان یا محل فعالیت نهادهای دینی و خیریه عربستانی از زمان آغاز بحران با قطر، تحت فشار و تهدیدات صریح قرار گرفته اند تا به قطع روابط و محاصره زمینی و هوایی این کشور بپیوندند.
به نوشته لوموند، عربستان از سفرایش در کشورهای آفریقایی در این زمینه بهره فراوانی برده است و نمایندگانی را به این کشورهای ارسال کرده است تا سران آنها را به کنار گذاشتن سیاست بی طرفی و اتخاذ سیاستی در حمایت از آن کشور ترغیب کند.
این روزنامه می افزاید: عربستان از دو ابزار برای تحت فشار قرار دادن کشورهای آفریقایی بهره می گیرد: 1- کمک های مالی فراوانی که می تواند به این کشورها ارائه کند. 2- تهدید به مانع تراشی بر سر اعطای ویزا به شهروندان این کشورها برای حج و عمره.
از ابتدای این بحران تاکنون، سیاست مذکور، به ویژه در تعامل با کشورهایی که از نظر سیاسی و اقتصادی با وضعیت دشواری مواجه هستند نتایجی به بار داشته است. همچنین سایر کشورها که از ابتدا روابط خوبی با قطر نداشته اند در پیوستن به تحریم کنندگان این کشور تردیدی به خود راه نداده اند.
لوموند در پایان خاطر نشان کرده است: با این وجود برخی از کشورهای آفریقایی با وجود اینکه دارای اکثریت مسلمان هستند اما در مقابل فشارهای عربستان مقاومت کرده اند که در صدر این کشورها می توان به کشورهای مغرب عربی یعنی مغرب، الجزایر و تونس به همراه سودان و سومالی اشاره کرده که اعلام بی طرفی کرده و خواستار گفتگوی طرفین شده اند.
216
 

پربیننده ترین خبرها