پرتاب موشک به فضا برای تولید ابر مصنوعی!

پرتاب موشک به فضا برای تولید ابر مصنوعی!
سه شنبه 23 خرداد 1396 - 14:53

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) قرار است امشب موشکی را برای تولید ابر مصنوعی رنگی به فضا پرتاب کند.

العالم-آمریکا
به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس آلرت، قرار بود این راکت روز 31 مه (10 خرداد) پرتاب شود، اما بدی آب و هوا و دید ضعیف انجام این ماموریت را تا 12 ژوئن (22 خرداد) به تاخیر انداخت. اما ناسا دیشب یک بار دیگر پرتاب این موشک را به تاخیر انداخت و این پرتاب را به امشب در فاصله زمانی میان ساعت های 9:04 تا 9:19 دقیقه شب به وقت شرق آمریکا موکول کرد.
این موشک از مرکز پرواز 'والوپ' ناسا در ویرجینیا پرتاب خواهد شد، بنابراین چنانچه آسمان صاف باشد، افراد زیادی در ساحل شرقی آمریکا پنج دقیقه بعد از پرتاب این راکت شاهد ابرهای رنگی در ارتفاع بیش از 90 مایلی (نزدیک 145 کیلومتر) بالای زمین خواهند بود.
انتظار می رود که این راکت چهار تا پنج دقیقه بعد از پرتاب 10 مخزن افشانه به اندازه قوطی نوشابه در فضا مستقر کند؛ هر یک از این مخزن ها حاوی یک بخار رنگی است که ابرهای مصنوعی شب تاب می سازند.
به گزارش ناسا، این ابرها یا ردگذارهای بخار از طریق تعامل باریم، استرانسیم، و اکسید مس تشکیل می شوند.
از آنجایی که این مخازن در ارتفاع حدود 100 مایلی (160 کیلومتری) بالای زمین آزاد می شوند ، ناسا اعلام می کند که آنها برای ساکنان امتداد ساحل اقیانوس اطلس هیچ خطری ندارند.
این ردگذار های بخار به دانشمندان روی زمین اجازه می دهد که حرکت ذرات در یونوسفر را مشاهده کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد حرکت جریان های هوا در آن ارتفاع بیاموزند.
موشک 'تریر مالموت'(Terrier Malemut) یک موشک تحقیقاتی یا 'ژرفاسنج'(Sounding rocket) است که برای اندازه‌گیری و انجام آزمایش ‌های علمی در طول پرواز زیر مداری طراحی شده‌ است.
از این موشک ‌ها برای حمل ابزار از ارتفاع 50 تا 1500 کیلومتر بالاتر از سطح زمین استفاده می‌شود. راکت ‌های ژرفاسنج ، نقطه اوج بین 1000 و 1500 کیلومتر دارند که این حداکثر ارتفاع اوج آنهاست.
موشک 'تریر مالموت' ناسا دارای یک سامانه تزریق پیشرفته است که برای مطالعه یونوسفر و همچنین شفق ‌های قطبی استفاده می شود.
این سامانه به محققان کمک می‌ کند تا با استفاده از رنگ ‌های مختلف برای تولید ابر مصنوعی، به صورت مستقیم نحوه حرکت ذرات در فضا را مشاهده کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها