بزرگترین قرآن طلقی جهان درگینس ثبت می‌شود

بزرگترین قرآن طلقی جهان درگینس ثبت می‌شود
سه شنبه 23 خرداد 1396 - 15:10

مسئول دارالقرآن زندان های استان اصفهان از ثبت بزرگترین قرآن طلقی روی چوب که در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن به نمایش درآمده، در فهرست گینس خبر داد.

العالم-ایران
 حجت الاسلام مجید فاتحی گفت: مقدمات ثبت این قرآن در گینس انجام شده است و همچنین کارهای مقدماتی برای اهدای این قرآن به آستان قدس رضوی در حال انجام است.
وی افزود: نگارش این قرآن از فروردین سال 90 به همت 14 زندانی آغاز شد و تا فروردین سال 93 به طول انجامید که تعداد هنرمندانی که در نگارش این قرآن شرکت داشتند بیش از 44 نفر شد که همگی از زندانیان ندامتگاه مرکزی اصفهان بودند و در اقدامی خداپسندانه تصمیم‌ می‌گیرند تا بزرگ‌ترین قرآن طلقی روی چوب را بسازند.
این کارشناس مذهبی همچنین گفت: ساخت این اثر هنری با هزینه شخصی مددجویان و زندانیان صورت گرفته که در ابتدا با مبلغی حدود 30 میلیون تومان آغاز ‌شد و به تدریج دیگر زندانیان برای شرکت در این امر خیر مشارکت ‌کردند و در نهایت 44 نفر در آن سهیم شدند.
فاتحی درباره ویژگی های این قرآن گفت: این قرآن شامل سی جزء است که با طلق فشرده (آکرولیک) بر روی تخته چوب فشرده شش میلیمتری در 40 برگ نوشته شده است و 40 برگ بودن آن یادآور سن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در زمان بعثت است.
وی افزود: نمای خارجی این مصحف مانند خانه خدا به صورت نمای آجری بوده و پرده نصب شده آن مشابه پرده کعبه است و روی در آن مانند در کعبه دو عدد دستگیره و یک عدد قفل نصب شده است و البته آیاتی که روی در خانه خدا به صورت برجسته نوشته شده، روی این مصحف به صورت منبت، مشبک و معرق کاری شده نوشته شده است.
فاتحی وزن کامل این مصحف را بیش از هزار و 400 کیلوگرم ذکر کرد که در ساخت آن از چوب های عناب، توسکا، راش، گردو و روسی استفاده شده است.
وی درباره دیگر ویژگی های این قرآن گفت: 19 گل آبی به نیت 19 حرف بسم الله الرحمن الرحیم بر روی جلد این مصحف نوشته شده و تعداد 12 گل آبی کمرنگ به نیت 12 امام معصوم، هشت گل سبز به نیت امام هشتم و 30 گل آبی پررنگ با طرح معرق به نیت 30 جزء قرآن کریم بر روی جلد این مصحف نصب شده است.
مسئول دارالقرآن زندان های استان اصفهان افزود: چهار گل معرق و مشبک بزرگ به نیت چهار سجده واجب در قرآن بر روی چهار گوشه جلد آن و 120 گل طرح چوب نیز به نیت 120 حزب قرآن بر حاشیه های مصحف نصب شده است.
به گفته وی، نصب شش هزار و 236 گل با طرح چوب که به صورت «یا حمید» خوانده می شود، به نیت تعداد آیات قرآن بر روی حاشیه صفحات و 114 ستاره قرمز رنگ به نیت تعداد سوره های قرآن نیز از دیگر تزئینات روی جلد این مصحف شریف است.
این قرآن در بخش موسسات دولتی نمایشگاه قرآن کریم و در کنار غرفه سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در معرض دید علاقه مندان است.
بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» از هشتم خردادماه آغاز به کار کرد و تا جمعه ٢٦ خردادماه از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها