روزنامه رای الیوم:

تابستان فصل جنگ تمام عیار حماس با اسرائیل است

تابستان فصل جنگ تمام عیار حماس با اسرائیل است
سه شنبه 23 خرداد 1396 - 21:51

شرایط کنونی فلسطین و منطقه برای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس بگونه ای رقم خورده است که این جنبش چاره ای جز ورود به جنگ با رژیم صهیونیستی و و بازگشت به صدر عناوین رسانه های عربی و باز تعریف معادله قدیمی حمایت از فلسطینیان و دشمنی با اسرائیل ندارد.

العالم - فلسطین اشغالی

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم  که از لندن به روز رسانی می شود در مقاله ای به قلم زهیر اندراوس نوشت ده روز دیگر، فصل تابستان آغاز می شود. به نظر می رسد سخنی که همیشه درباره جنگ احتمالی در تابستان گفته می شد، احتمال روی دادن آن در این سال بیش از هر زمان دیگری باشد. این مسئله بدان علت نیست که اسرائیل خواهان جنگ است یا جنبش حماس با تنش بیشتر در وضعیت غزه شادمان می شود، اما به نظر می رسد حماس چاره دیگری ندارد و در رویارویی با این شرایط تنها است.

به گزارش برخی منابع اسرائیلی، جنبش غزه یعنی جنبش حماس در مقایسه با سال های گذشته، در بدترین نقطه سقوط قرار گرفته است. افزون بر آن، وخامت اوضاع غزه ادامه یافته است  و تشکیلات خودگردان فلسطین کمک های مالی به نوار غزه را متوقف کرده و بحران برق و آب از وضعیت بد به بدترین حالت پیش می رود. 

افزون بر همه این مسائل و مشکلات،  کشور قطر که حامی اصلی این جنبش در سال های اخیر است، از نظر سیاسی دچار بحران شده است، به طوری که با قطع روابط از جانب کشورهای عربی و درگیری برای حفظ جایگاه خود مواجه است. این در حالی است که  قطر تلاش می کند ارتباط خود با گروه هایی مانند حماس را که در زمره گروه های تروریستی قرار گرفته اند، انکار کند که همین مساله موجب می شود احتمال بحرانی شدن شرایط وجود داشته باشد. 

این پایگاه از منابع سیاسی و امنیتی عالی رتبه تل آویو نقل کرد در نتیجه این موضوع، سهم و بهره حماس از جهان عرب نیز کاهش یافته است بگونه ای که  چندین رهبر عرب آن را گروه تروریستی توصیف کرده اند.  روزی جهان عرب در خصوص این جنبش  اتفاق نظر داشت و به آن به منزله رهبری برای درگیری با اسرائیل نگاه می کرد اما  به تدریج مطرود و افراط گرا محسوب  شد ، حتی اگر این مسئله فقط ظاهری باشد.

منابع مذکور تاکید کردند اگر حماس دست به جنگی علیه اسرائیل بزند، احتمال دارد به صدر عناوین رسانه های عربی بازگردد و این رسانه ها باید به معادله قدیمی یعنی حمایت از فلسطینیان و دشمنی با اسرائیل ادامه دهند. 

منابع تل آویو در پایان افزودند پیش بینی می شود اسرائیل به زودی  با ایجاد موانعی   نوار غزه  را از اسرائیل جدا کند  و مانع  استفاده حماس از تونلها شود . این در حالی است که  تاکنون تونل ها سلاح راهبردی مستحکم حماس محسوب می شده اند همانگونه که در آخرین نبرد میان دو طرف این مساله به وضوح عیان بود و از این رو، نمی توان پیش بینی کرد جنبش حماس در قبال این مسئله سکوت کند.

جنبش حماس خواه به گروه های سلفی موجود در نوار غزه اجازه دهد به کارگران اسرائیلی تیراندازی کنند یا از طریق تونل ها، حمله ای ناگهانی به راه بیاندازد؛ ناگزیر  باید واکنشی داشته باشد که به تنش در مقابله با اسرائیل می انجامد. 

بنابر گزارش منابع تل آویو، پیش بینی می شود یحیی السنوار که از چند ماه پیش ماموریت خود را به عنوان رهبر  حماس در نوار غزه آغاز کرده و به دیدگاه های افراط گرایانه و خشن خود معروف است، با نخستین امتحان خود مواجه باشد  و مشخص است که وی می خواهد تاثیر به سزایی در این مسئله بگذارد. 

این پایگاه در پایان نوشت همه تحلیلگران، سیاستمداران و نظامیان اسرائیل از این وضعیت درک خوبی دارند و آمادگی خود را برای جنگ آینده افزایش می دهند.

اویگیدور لیبرمن، وزیر امنیت اسرائیل جمعه گذشته در مصاحبه ای با شبکه دوم اسرائیل بار دیگر تاکید کرد اسرائیل در پی افزایش تنش نیست، نمی توان هر دو سال رویارویی نظامی داشت. بنابر این، اگر به ناچار وارد جنگ شویم، هیچ تشکیلات نظامی را در نوار غزه باقی نمی گذاریم. با این حال، وی تاکید کرد اشغال دوباره غزه نفعی برای اسرائیل نخواهد داشت.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها