آخرین رهبر شوروی پاسخ پوتین را داد

آخرین رهبر شوروی پاسخ پوتین را داد
سه شنبه 23 خرداد 1396 - 23:03

رهبر شوروی سابق به انتقادات علیه خو دربارۀ اینکه سیاست هایش - برخلاف تعهدات وی - باعث گسترش ناتو در شرق اروپا شده است، پاسخ داد

العالم - اروپا
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی اظهاراتی ناتوانی رهبران شوروی سابق را عامل فروپاشی این کشور دانسته بود. گورباچف در پاسخ به این اظهارات گفت: "در آن زمان امکان بحث حقوقی درباره این موضوع اصلا وجود نداشت کما اینکه پیمان ورشو نیز به عنوان یک سازمان سیاسی و نظامی تا ژوئن 1991 پابرجا بود. و کشورهای عضو این پیمان کوچکترین اهمیتی به موضوع (گسترش ناتو به سمت شرق نمی دادند)".
گورباچف تصریح کرد گسترش ناتو به سمت شرق پس از فروپاشی شوروی آغاز شد یعنی زمانی که این کشور دیگر هیچ رئیسی نداشت. وی خاطرنشان کرد که حرکت ناتو به سمت شرق از سال 2000 شروع شد.
شایان ذکر است که پوتین در یک گفتگوی تلوزیونی گفته بود که میخائیل گورباچف، رئیس وقت اتحادیه جماهیر شوروی با وجود درک ضرورت تغییرات مطلوب در کشور، در برآورد ماهیت و چگونگی ایجاد این تغییر دچار اشتباه شد. مجموعه شوروی در آن زمان دچار اضمحلال شده بود و رهبران وقت، این کشور را دچار فروپاشی کردند.
پوتین همچنین فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را فاجعه قرن بیستم دانست و گفت که با فروپاشی شوروی 25 میلیون روسی یک باره ظرف یک شبانه روز خود را مردمانی بیگانه در کشورهای نوپا دیدند و همزمان جرقه های جنگ داخلی نیز روسیه را تهدید می کرد.
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها