بی بی سی عربی:

اغلب مصری ها با واگذاری جزایر به عربستان مخالفند

اغلب مصری ها با واگذاری جزایر به عربستان مخالفند
چهارشنبه 24 خرداد 1396 - 00:21

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد بیشتر مصری ها مخالف واگذاری کنترل دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی هستند.

العالم - مصر

سالی نبیل خبرنگار این شبکه در قاهره درباره موافقت کمیته قانونگذاری پارلمان مصر در واگذاری کنترل دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان سعودی گفت:کمیته قانونگذاری پارلمان مصر در ابتدا قانونی بودن این توافق را بررسی کرد که آیا پارلمان می تواند درباره این قرارداد اظهار نظر کند. دستگاه قضایی مصر قبلا این توافق را باطل اعلام کرده بود و بحث و جدل شدیدی درباره این مسئله صورت گرفت که آیا پارلمان مصر می تواند این قرارداد را بحث و بررسی کند. سی و پنج نفر از اعضای کمیته قانونگذاری مصر در تصمیم امروز خود از این مسئله حمایت کردند که این قرارداد را در صحن پارلمان به رای بگذارند. این رای گیری به این معناست که پارلمان مصر این حق را برای خود جهت بررسی این قرارداد قائل است. پس از رای گیری در کمیته قانونگذاری این طرح به کمیته دفاع و امنیت ملی مصر ارجاع داده شده است. این کمیته گزارشی درباره این قرارداد تهیه خواهد کرد و در نهایت این قرارداد در نشست عمومی پارلمان به رای گذاشته خواهد شد. برخی از منابع پارلمانی مصری گفته اند این احتمال وجود دارد که این بحث و بررسی تا یکی دو روز آینده پایان یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر مردم مصر درباره این قرارداد چیست،گفت: در حال حاضر پرسش ها و ابهامات زیادی وجود دارد. اظهارات نمایندگان پارلمان مصر نشان می دهد که به نظر می رسد این طرح تصویب خواهد شد به ویژه آنکه این طرح با اکثریت آرا در نشست امروز کمیته قانونگذاری تصویب شد و پیش بینی می شود پارلمان مصر از این طرح حمایت کند. خالد علی یکی از نامزدهای سابق انتخابات ریاست جمهوری که علیه این قرارداد شکایت کرده بود گفته است که پارلمان مصر آخرین نقطه نخواهد بود و بار دیگر علیه این طرح برای باطل کردن این قرارداد شکایت خواهد کرد. در حال حاضر بیشتر مردم مصر از این قرارداد راضی نیستند. دنبال کردن اظهارات مردم در پایگاه های اینترنتی اجتماعی به این مسئله اشاره دارد که مصری ها به شدت از پارلمان این کشور ناراضی هستند و اعضای پارلمان را به چشم پوشی از اراضی مصر متهم می کنند ولی دیروز رئیس پارلمان این کشور گفت که این پارلمان مصر است که باید درباره قبول یا رد این قرارداد اظهار نظر کند. این سخن با انتقادات شدید احزاب مخالف دولت و مردم در پایگاه های اینترنتی اجتماعی روبرو شده است و برخی از احزاب اعلام کردند اگر پارلمان مصر این طرح را تصویب کند دست به تظاهرات خواهند زد. همچنین درخواستی برای برگزاری تحصن در اتحادیه روزنامه نگاران مصر مطرح شده است. بنابراین بیشتر مردم مصر مخالف این طرح هستند.

خبرگزاری صدا و سیما

 

پربیننده ترین خبرها