کاهش بهای نفت/ افزایش اندک بهای طلا

کاهش بهای نفت/ افزایش اندک بهای طلا
چهارشنبه 24 خرداد 1396 - 08:34

بهای جهانی نفت در پی افزایش تولیدات اوپک و بالا رفتن ذخایر نفتی آمریکا کاهش یافت.

العالم

به نقل از رویترز؛ بهای جهانی نفت در نخستین ساعات روز چهارشنبه حدود 1 درصد کاهش یافت. افزایش ذخایر نفت آمریکا و انتشار گزارش اوپک درباره افزایش تولیدات این سازمان – علی‌رغم تعهد اعضا به کاهش تولید – مهمترین دلایل کاهش بهای جهانی نفت عنوان می‌شوند.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (شاخص بین‌المللی) با 47 سنت کاهش (معادل 1 درصد) به 48 دلار و 25 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) نیز با 52 سنت کاهش (معادل 1.1 درصد)، 45 دلار و 94 سنت معامله شد.
بهای جهانی طلای سیاه از اواخر ماه مه حدود 2 هفته پیش و به دلیل کاسته نشدن از نفت مازاد موجود در بازار علی‌رغم تلاش‌های اوپک و کشورهای غیر عضو، بیش از 10 درصد کاهش یافته است.
هم‌اکنون تردیدهایی درباره پایبندی اعضای اوپک به تعهد خود برای تداوم کاهش تولید نفت تا ماه مارس سال آینده (اسفند 96) به وجود آمده است. در گزارش اخیر اوپک آمده است تولیدات این سازمان در ماه مه با 336 هزار بشکه افزایش در روز، به روزانه 32.14 میلیون بشکه رسید.
همچنین بر اساس گزارش روز سه‌شنبه مؤسسه نفت خام آمریکا، ذخایر نفتی ایالات متحده در هفته منتهی به 9 ژوئن (5 روز پیش) با 2.8 میلیون بشکه افزایش به 511.4 میلیون بشکه رسید. تحلیلگران معتقد بودند در همین بازه زمانی، ذخایر نفتی آمریکا 2.7 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.
به باور تحلیلگران، در شرایط کنونی تنها افزایش تقاضا می‌تواند بهای جهانی نفت را افزایش دهد؛ رخدادی که نشانه‌های موجود از احتمال اندک وقوع آن خبر می‌دهد. شرکت بی‌پی روز سه‌شنبه اعلام کرد تقاضای جهانی انرژی در سال 2016 تنها 1 درصد افزایش یافت؛ رقمی که با تقاضا در 2 سال گذشته نیز برابری می‌کند و از متوسط 1.8 درصدی تقاضا در 10 سال اخیر بسیار پایین‌تر است. کاهش چشمگیر تقاضا برای نفت در چین با توجه به ذخایر نفتی عظیم این کشور، یکی از مهمترین علل نزول تقاضای جهانی انرژی به شمار می‌رود.
این در حالی است که صبح روز چهارشنبه طلا ساعاتی کم‌نوسان را تجربه کرد. هم‌اکنون هر انس طلا با 0.2 درصد افزایش در قیاس با ساعات پایانی روز سه‌شنبه، 1267 دلار و 85 سنت معامله می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها