قطر نیروهایش را از مرزهای جیبوتی خارج می‌کند

قطر نیروهایش را از مرزهای جیبوتی خارج می‌کند
چهارشنبه 24 خرداد 1396 - 11:18

قطر امروز اعلام کرد: دولت جیبوتی را در جریان خروج کامل نیروهای نظامی اش مستقر در مرز این کشور با اریتره قرار داده است.

العالم - خاورمیانه

خبرگزاری رسمی قطر به نقل از یک منبع رسمی در وزارت خارجه این کشور گزارش داد، "قطر همواره به عنوان یک میانجیگر بیطرف در حل و فصل بحران ها و اختلافات دیپلماتیک میان کشورهای برادر و دوست بوده و هست و همچنان به عنوان یک بازیگر مهم در جامعه بین المللی به این روند ادامه خواهد داد.

خبرگزاری ترکی آناتولی دیروز به نقل از یک دیپلمات جیبوتی اعلام کرد: قطر تصمیم گرفته است به میانجیگیری میان اریتره و جیبوتی پایان دهد و به همین منظور نیروهای خود مستقر در مرز میان این دو کشور را خارج می کند و پرونده را به سازمان ملل ارجاع می دهد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، بیان کرد: دولت جیبوتی نامه ای از وزارت خارجه قطر مبنی بر پایان میانجیگری قطر میان جیبوتی و اریتره دریافت کرده است.
این منبع افزود: قطر به طور رسمی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل را درباره پایان تلاشهای میانجیگرانه مطلع خواهد کرد.
به گفته این منبع، جیبوتی به این تصمیم قطر احترام می گذارد و رایزنی هایی با دوحه درباره پایان ماموریت نیروهایش که در مرزهای میان جیبوتی و اریتره مستقر هستند انجام خواهد داد.
قطر، جیبوتی و اریتره هنوز واکنش رسمی نداشته اند.
شایان ذکر است که تلاش های میانجی گرانه قطر میان اریتره و جیبوتی از زمان منازعات مرزی این دو کشور آفریقایی در سال ۲۰۰۸ شروع شده است و قطر تا پیش از این شماری از نظامیان خود را در طول مرزهای جیبوتی و اریتره مستقر کرده بود.

کارشناسان این تصمیم قطر را با بحران به وجود آمده در منطقه خلیج فارس مرتبط می دانند. جیبوتی در هفتم ژوئن جاری تحت فشار عربستان، سطح روابط دیپلماتیک خود با قطر را کاهش داد.

221

پربیننده ترین خبرها