توافق احزاب لبنانی درباره قانون جدید انتخابات

توافق احزاب لبنانی درباره قانون جدید انتخابات
چهارشنبه 24 خرداد 1396 - 22:31

احزاب سیاسی لبنان پس از ماهها مذاکره فشرده و سخت روز چهارشنبه درباره قانون انتخاباتی جدید کشورشان به توافق رسیدند تا راه برای برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور برای اولین بار در 9 سال اخیر هموار شود.

العالم - لبنان

لبنان از بیش از یک دهه پیش با بحرانهای پیاپی روبرو بوده است اما سعد حریری نخست وزیر لبنان اعلام کرد دیگر اختلاف سیاسی که بتواند کشور را بار دیگر به بن بست بکشاند وجود ندارد.

در پی انتخاب رئیس جمهور لبنان در اکتبر گذشته (پس از آن که کرسی ریاست جمهوری لبنان به مدت دو سال و نیم خالی بود) و تشکیل دولت جدید این کشور که دو ماه بعد اتفاق افتاد، توافق سیاسی جدید احزاب لبنانی به بن بستی که سالها این کشور را دچار اختلاف و دودستگی کرده بود پایان می دهد.

از آخرین انتخابات پارلمانی لبنان در سال دو هزار و نه، دوره فعالیت پارلمان این کشور دو بار تمدید شده است اما جامعه مدنی لبنان این اقدام را غیرقانونی و ناقض قانون اساسی می داند.

توافق احزاب سیاسی لبنان پیش از پایان مهلت بیستم ژوئن که دوره کنونی پارلمان به پایان می رسد، حاصل شد. دوره فعالیت پارلمان کنونی لبنان که تا کنون دو بار تمدید شده است، بیست و یکم ژوئن به پایان خواهد رسید.

به موجب این توافق، نمایندگان پارلمان لبنان یک بار دیگر دوره نمایندگی خود را تمدید خواهند کرد اما این بار این دوره را یازده ماه تمدید خواهند کرد تا مطابق قانون جدید، انتخابات در ماه مه سال دو هزار و هجده برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، تصویب قانون اساسی جدید در لبنان یکی از اهدافی بود که میشل عون رئیس جمهور لبنان بر تحقق آن اصرار می ورزید و اعضای کابینه دولت لبنان نیز بر آن تاکید می کردند با این حال اختلاف نظرات مانع از توافق اعضای دولت بر سر این موضوع شده بود. 

انتخاب میشل عون هشتاد و یک ساله نیز به عنوان رئیس جمهور لبنان ثمره مذاکرات طولانی و مصالحه دشوار میان احزاب و گروههای سیاسی مهم این کشور است که در سالهای اخیر معمولا بر سر موضوعات مختلف اختلاف داشته و به راحتی بر سر هر موضوع و پرونده ای رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند. 

بر اساس سنتی که از دیرباز در لبنان وجود دارد رئیس جمهور این کشور یک مسیحی مارونی است اما از زمان پایان جنگ داخلی این کشور که طی آن جامعه مسیحیان لبنان قدرت بسیار زیاد گذشته خود را از دست داد و تضعیف شد، رئیس جمهور لبنان در حقیقت اختیارات واقعی چندانی ندارد با این حال سمت ریاست جمهوری لبنان همچنان در مسئله بسیار حساس تقسیم قوا میان نخست وزیر سنی مذهب و رئیس شیعه مذهب پارلمان این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها