درعربستان هر ندای آزادی خواهانه سر کوب می شود :

همراهی وهابیون و ملک عبدالله در سرکوب معترضان

همراهی وهابیون و ملک عبدالله در سرکوب معترضان
چهارشنبه 15 تير 1390 - 13:24

ملک عبدالله پادشاه عربستان با همکاري علماي وهابي هر نداي آزادي خواهانه اي را سرکوب مي کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم،ملک عبدالله پادشاه عربستان در حالي که سعي دارد خود را اصلاح طلب نشان دهد، با همراهي علماي وهابي هر گونه اقدام معترضانه ای از سوی مخالفان را به شدت سرکوب مي کند.

غرب همواره با انقلابهاي عربي و جنبشهاي اصلاح طلبانه برخوردی دوگانه داشته است. اين موضوع در سیاست های کشورهای غربی  نسبت به قيام های مردمي بحرين، يمن و ديگر کشورهاي عربي به روشنی مشهود است.

کشورهای غربی از جمله آمريکا به دنبال تامین منافع خود در اين کشورها هستند.آنها تلاش زيادي براي جلوگيري از خيزش مردمي در تونس و مصر انجام دادند تا همپيانان وابسته به خود را بر مسند قدرت نگه دارند، اما پس ناکامی،سعي کردند مسير انقلابها را به نفع خود منحرف کنند.

غرب پس از این تحولات با هدف حمایت از حاکمان هم پیمان با خود به ويژه در کشورهای حوزه خليج فارس دست به حمايت گسترده از آنها زد. در اين ميان عربستان سعودي نقش مهمي را برای غرب بازی کرد. این کشور با چراغ سبز غرب براي سرکوب قيام مردمي و اصلاح طلبانه مردم  بحرین به این کشور لشکر کشي کرد.

کشورهای غربی برای اينکه نشان دهند عربستان و به ويژه پادشاه خودکامه این کشور در مسير اصلاحات قرار دارد، هر از چند گاهي وي را ناجي مردم و فردي اصلاح طلب معرفي مي کنند.

نمونه بارز اين سیاست ها، گزارش روزنامه انگلیسی گاردين است که در آن به اختلاف ميان ملک عبدالله با علماي اين کشور در باره  اصلاحات اشاره شده است.در گزارش مذکور سعي شده پادشاه عربستان را فردي طرفدار اصلاحات معرفي کنند.

از سوي ديگر پايگاه اطلاع رسانی "نهرين نت" در گزارشی  به نقل از مخالفان عربستانی آورده است : آنچه رسانه هاي غربي درباره عربستان منتشر مي کنند صحت ندارد. اختلافي ميان ملک عبدالله با علماي وهابي وجود ندارد و همگي در راستاي جلوگيري از هر گونه تلاش اصلاح طلبانه اي در کشور متحد هستند.

اين گزارش مي افزايد: پادشاه عربستان پس از بازگشت از سفر درماني خود در فوريه گذشته شرايطي را براي قدرت يافتن بيشتر روحانيون وهابي فراهم آورده است. وي به وزارت دادگستري دستور داده است که با هر رسانه اي که عليه فتواهاي " شيخ عبدالعزيز آل شيخ " مفتي کل اين کشور انتقاد کند، به شدت برخورد کنند.

منابع مخالف سعودي معتقدند ملک عبدالله اخیرا  200 ميليون ريال سعودي براي تقويت هيئت های امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داده است.هيئت امر به معروف و نهي از منکر همانند يک گروه شبه نظامي هر گونه تفکر مخالف حکومت را به شدت سرکوب و مذهب وهابيت را به شدت تبليغ مي کند.

گزارشهاي کشورهاي غربي از عربستان و اصلاح طلب نشان دادن ملک عبدالله درحاليست که واقعيت های جامعه عربستان از رشد جريان افراط گرایی در این کشور حکایت دارد.

علماي ديني عربستان حامي قوي پادشاه هستند، زيرا فتواهاي آنها پس از انقلاب های مردمی در کشورهای منطقه در راستاي تحريم تظاهرات صادر شده است.آنها برپايي هر گونه تظاهراتي را خيانت بزرگ و کفر قلمداد کردند.همه فتواهاي علماي وابسته به خاندان آل سعود مشروع جلوه دادن اقدامات امنيتي عليه مخالفان است.

منابع مخالف عربستاني تصريح می کنند، رسانه ها سعي در بهبود وجهه پادشاه دارند، اما واقعيت اين است که وي دست علماي افراطي را براي سرکوب هر گونه جنبش اعتراضی ضد حکومتي باز گذاشته است.علماي عربستاني هم از تصميم ملک عبدالله براي اعزام نيروهاي سعودي به بحرين به طور کامل حمايت کرده اند.

به هر حال غربي ها نشان داده اند جايي که پاي منافعشان در ميان باشد از قرباني کردن دوستان عرب خود ابایی ندارند،حتي اگر این دوست ملک عبدالله پادشاه کشوري باشد که شريان نفتي غرب را تامين مي کند.



پربیننده ترین خبرها