از سلاح ضد تانک آر پی جی7 چه می‌دانید؟

از سلاح ضد تانک آر پی جی7 چه می‌دانید؟
جمعه 26 خرداد 1396 - 02:38

آر پی جی 7 در طول سالها یکی از بهترین سلاح ها در میدان نبرد بوده است

العالم - اروپا

کایل میزوکامی مفسر نشریه آمریکایی نشنال اینترست در تازه ترین شماره هشدار داده است که ناتو در نقشه های اروپایی خود موجودیت سلاح ضد تانک آر پی جی روسیه از نظر نیاندازد.

خبرگزاری اسپوتنیک روز چهارشنبه به نقل از این مقاله نوشت: آر پی جی سلاح حماسه آفرین شوروی با تجربه جنگ دوم جهانی در برابر ارتش آلمان (1941 — 1945) ظاهر شد، زیرا پیاده نظام ارتش سرخ برای دفع تانک های در حال پیشروی به مسکو، سلاحی نداشت.

در ادامه مقاله آمده است: اما آر پی جی 7 شبیه جارو، آسان و ثمربخش شد و سپس بعد از جنگ هم به همین شکل باقی ماند، به بسیاری از کشورها صادر شد و در ارتش ها و دسته های چریکی سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.
نویسنده افزوده است: این سلاح، زره 140 میلیمتری را سوراخ کرده و با توجه به ماده انفجاری گلوله نارنجک شکل، تانک را از کار می انداخت.

میزوکامی در پایان نوشت: تجربه اتحاد شوروی در جنگ دوم جهانی نشان داد که کاربرد سلاح ضدتانک درهمه واحد های ارتشی از تیپ گرفته تا گروه پیاده نظام لازم و ضروری است. از سوی دیگر، تنش های موجود میان مسکو و ناتو هر روز بیشتر می شود و در این شرایط ، برنامه ریزان این پیمان باید بدانند، حتی گروه پیاده نظام سبک روسیه می تواند، خطری جدی ایجاد کند.

آر پی جی7 جنگ افزار راکت انداز ضد تانک شوروی بدون لگد است که از سال 1941 به خدمت ارتش سرخ در آمد. سادگی، استحکام و ارزانی آن با توجه به تأثیرگذاری علیه دشمن، باعث شد بیش از هر سلاح ضدزره دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

این اسلحه تقریباً در همه جنگ‌ها از دهه 1940 تا کنون بکار گرفته شده است، نیروهای مسلح حدود 40 کشور نیز از آن استفاده کرده اند و گروههای چریکی هم علاقه ویژه ای به آن دارند.

سال گذشته نیز در روسیه پیشرفته ترین سلاح سبک نفربر ضدزره و تانک در ردیابی، هدف گیری و شلیک را به بازار عرضه کرده است که می تواند بسیار پرقدرت تر از آر پی جی 7باشد.

سامانه روسی ضد تانک « متیس ام 1» که از نظر سرعت شلیک برتر از نوع آمریکایی «اف. جی. ام – 148 - جاوِلین» معرفی شده است پس از چند سال آزمایش موفق برای استفاده در نیروهای مسلح روسیه تایید شده است.

وجه تمایز این سامانه توان بالای جابجایی آن است که سبب شده به «توپخانه جیبی» شهرت یابد، زیرا تنها سامانه ضدتانک است که می تواند بدون وسیله نقلیه در نبرد استفاده شود.

مطابق اطلاعات منابع نزدیک به روزنامه ایزوستیا، سامانه جدید را می توان هم از روی دستگاه ثابت (سه پایه) و هم از شانه نظامی ایستاده یا دراز کش علیه اهداف دشمن بکار گرفت. در موشک «مِتیس — ام 1» از کلاهک تجمعی برای نابودی وسایل نقلیه و زرهپوش و کلاهک جدید با قدرت انفجاری بالا برای نابودی نیروی زمینی و از بین بردن استحکامات استفاده شده و برد آن نیز به دو کیلومتر افزایش یافته است در حالیکه برای آر پی چی تا 200 متر بود.

ایوان کونووالوف رئیس مرکز وضعیت استراتژیکی روسیه در این باره گفته که سامانه روسی از نظر سرعت برتر از نوع آمریکایی «اف. جی. ام 148 جاوِلین» است، زیرا این سامانه به 30 ثانیه زمان برای هدف گیری و شلیک نیاز دارد که در شرایط جنگی خطرناک می باشد و همچنین «مِتیس —ام1» ارزان تر است./ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها