پلیس مصر دهها معترض را بازداشت کرد

پلیس مصر دهها معترض را بازداشت کرد
جمعه 26 خرداد 1396 - 15:03

پلیس مصر تعدادی از افراد معترض علیه واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی را بازداشت کرد.

العالم - مصر

پس از آنکه پارلمان مصر یک توافق بحث برانگیز در مورد واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی را تصویب کرد، پلیس مصر نیز روز جمعه دهها تن از فعالان معترض به این اقدام را بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، یکی از فعالان گفت از زمانی که پارلمان مصر روز چهارشنبه این توافق را تصویب کرد، حدود 50 نفر در سراسر این کشور بازداشت شده اند.

مخالفان این توافق، دولت مصر را به تجارت برسر جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ با عربستان سعودی متهم کرده اند.

حمدین صباحی، نامزد پیشین ریاست جمهوری مصرو از رهبران مخالف در یک پیام ویدئویی اعلام کرد : امیدواریم که مردم اعتراض خود را در این مورد نشان دهند، چون بدون حمایت مردم ما قادر نیستیم از حقوقشان دفاع کنیم.

روز سه شنبه نیز دهها تن از خبرنگاران مصری در مرکز این کشور در اعتراض به این توافق تظاهرات کردند که بعدا توسط نیروهای پلیس متفرق شدند.

اعلام این توافق در آوریل سال گذشته میلادی باعث شد به رغم سرکوبی شدید تظاهرکنندگان، اعتراضات محدودی را در سراسر مصر به دنبال داشته باشد.

این دو جزیره که در دهانه خلیج عقبه واقع شده است می تواند به منظور کنترل بندر ایلات در اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد.

اسرائیل  در سال 1967 میلادی در جنگ خاورمیانه دو جزیره تیران  و صنافیر را  به تصرف خود درآورد و بر اساس توافق کمپ دیوید در سال 1979 میلادی، از این دو جزیره خارج شد و مصر بار دیگر کنترل آن را به دست گرفت.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها