«کودتای جدید» در ترکیه

«کودتای جدید» در ترکیه
جمعه 26 خرداد 1396 - 23:54

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه بزرگترین حزب مخالف دولت در راهپیمایی مخالفان از آنکارا به استانبول، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور را به انجام کودتای دوم از طریق دستگیری های گسترده پس از کودتای تابستان گذشته متهم کرد.

العالمترکیه

به گزارش پایگاه اسکای نیوز عربی، پس از آنکه روز چهارشنبه گذشته "انیس بربر اوغلو" روزنامه نگار سابق و نماینده حزب جمهوری خواه خلق در پارلمان ترکیه به اتهام افشای اطلاعات محرمانه به یک روزنامه به 25 سال زندان، محکوم شد قلیچدار اوغلو خواستار برگزاری راهپیمایی علیه دولت شد.

رهبر دومین حزب بزرگ ترکیه، در اقدامی که بزرگترین چالش وی در مقابل نظام اردوغان به شمار می آید تظاهرات گسترده ای را تا مقابل زندان محل بازداشت بربر اوغلو در منطقه مال تپه استانبول رهبری و از طرفدارانش درخواست کرد به وی بپیوندند.

قلیچدار اوغلو گفت: دومین کودتا زمانی آغاز شد که اردوغان در 20 ژوئیه در کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد و از آن زمان تاکنون 50 هزار شخص دستگیر و 100 هزار نفر از کار اخراج شده اند.

قلیچدار اوغلو امروز در دومین روز تظاهرات از آنکارا به استانبول که 450 کیلومتر طول دارد تأکید کرد: از نتایج کودتای 15 ژوئیه برای اجرای کودتای دوم در 20 ژوئیه بهره برداری شد.

از زمان اعلام حالت فوق العاده سه ماهه و تمدید سه باره آن، نگرانی ها درباره وضعیت حقوق بشر در ترکیه افزایش یافته است.

قلیچ دار اوغلو گفت: این راهپیمایی، به چالش طلبیدن ظلم و اجحاف علیه مردم است و با توجه به فقدان دستگاه قضایی مستقل در کشور، برگزاری آن ضروری می نماید.

در حالی که طرفداران قلیچ دار اوغلو پلاکاردهایی با عبارت "عدالت" را در دست داشتند این رهبر حزب مخالف دولت ترکیه گفت: قضات در بیشتر موارد منتظر دستور اردوغان هستند و با استناد به دستورات وی، حکم صادر می کنند.

یادآور می شود راهپیمایی اخیر در محکومیت بربر اوغلو برگزار شده است. وی به اتهام انتشار تصاویر و ویدئوهایی از تلاش عناصر دستگاه اطلاعات ترکیه برای ارسال سلاح از طریق مرز به داخل خاک سوریه در سال 2015 به 25 سال زندان محکوم شده است.

منبع: سکای نیوز

216

پربیننده ترین خبرها