بازگشت یک میلیون آواره عراقی به خانه‌های خود

بازگشت یک میلیون آواره عراقی به خانه‌های خود
شنبه 27 خرداد 1396 - 20:17

یک میلیون آواره عراقی، از آغاز عملیات آزادی موصل به محل سکونت خود در شهرهای مختلف بازگشته‌اند.

العالم - عراق

همزمان با ادامه جنگ و درگیری های خیابانی در موصل و برخی نقاط غربی استان نینوا، مقام های سازمان بین الملل می گویند، یک میلیون آواره عراقی، از آغاز عملیات آزادی موصل در 17 اکتبر 2017 تاکنون به محل سکونت خود در شهرهای مختلف غربی و شمالی این کشور بازگشته اند.

هنوز دولت عراق و سازمان های بین المللی آمار دقیقی از تعداد آوارگان به دلیل اینکه مرتب در حال تغییر هستند در دست ندارند، اما 'جرج بوستین' معاون رئیس نمایندگی سازمان ملل در عراق در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه مسلم است، اینکه از ابتدای شروع عملیات آزادی موصل (17 اکتبر 2016) تا به امروز حدود یک میلیون آواره بعد از آزادی مناطق شان از دست گروه های تروریستی، به شهر و دیار خود بازگشته اند که البته اشاره معاون نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق به بازگشت یک میلیون آواره عراقی به سکونتگاه هایشان، به کل آوارگان در این کشور اختصاص دارد و فقط مختص آوارگان موصل نیست.

به گفته وی تعدادی به مراتب بیشتری از این آوارگان از نیمه سال گذشته (2016) تا به امروز به مناطق اصلی سکنای خود در عراق بازگشته اند که به دلیل شناور بودن جمعیت و جابجایی های مستمر بطور دقیق نمی توان برآوردی از آن ارائه کرد.

این مسوول سازمان ملل در عراق، خاطر نشان ساخت که سازمان ملل از ابتدای جنگ علیه تروریسم در عراق، در کنار دولت مرکزی، خدمات بزرگی را به آوارگان ارائه کرده است و بازگشت این تعداد از آوارگان به شهر و دیار خود، موفقیت بزرگی به شمار می رود.

بوستین اضافه کرد که سازمان ملل در کنار دولت عراق، اردوگاه های ویژه اسکان آوارگان در مناطق مختلف ایجاد و کمک های ویژه به آوارگان ارائه کرده است و در حال حاضر مسئولیت سازمان ملل اسکان آوارگان گریخته از مناطقی است که تروریسم هنوز تحت اشغال دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با نابودی تروریسم و پایان جنگ در عراق، همه آوارگان در این کشور بتوانند به شهر و دیار خود باز گردند.

براساس آخرین آمار وزارت مهاجرین و رانده شدگان عراق، تعداد کل آوارگان استان موصل به 820 هزار نفر رسیده که از این تعداد بیش از 640 هزار نفر از بخش غربی موصل هستند، در حالی که 95 درصد آوارگان بخش شرقی موصل به خانه های خود بازگشته اند که معادل 200 هزار نفر هستند.

این گزارش حاکیست که تعداد کل آوارگان استان نینوا که در اردوگاه های شمال عراق به سر می برند، بالغ بر 700 هزار نفر است.

سازمان ملل، کل آوارگان عراق را از اول ژانویه 2014 (شروع حملات گروه تروریستی داعش) تا 29 سپتامبر 2015 که این کشور با موج کم سابقه آوارگی ناشی از اشغال شش استان عراق توسط گروه تروریستی داعش مواجه شد، بالغ بر سه میلیون و یک صد هزار نفر عنوان کرده است.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها