ترکیه به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در عربستان

ترکیه به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در عربستان
يکشنبه 28 خرداد 1396 - 12:27

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با یک شبکه خبری پرتغالی گفته است که پیشنهاد برپایی یک پایگاه نظامی در خاک عربستان را به پادشاه این کشور داده است.

بنا بر گزارش آسوشتدپرس، اردوغان در این مصاحبه گفته است: “ما سال 2014 یک پایگاه نظامی را به درخواست دوحه در قطر برپا کرده ایم، اکنون یک پیشنهاد مشابه را نیز به  ملک سلمان عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی داده ایم”.

اردوغان در گفت‌و‌گوی خود تأکید کرده که پایگاه نظامی این کشور در امارات موجب امنیت بیشتر منطقه است.

ترکیه از یک پایگاه نظامی در قطر استفاده می‌کند و معاهده دفاعی مشترکی با این کشور امضا کرده‌است. مراودات آنکارا و دوحه پس از بروز بحران در حوزه خلیج فارس و محاصره قطر از سوی همسایگانش در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است.

چهارشنبه گذشته پارلمان ترکیه مجوز اعزام سربازان ترک به قطر را تصویب کرد. معاهده همکاری‌های نظامی بین ترکیه و قطر، از جمله اعزام مستشاران نظامی از ترکیه به قطر در آوریل ۲۰۱۶ در دوحه امضا شده بود.

روزنامه حریت گزارش داده که ابتدا هیئتی از ترکیه به این پایگاه سفر می‌کنند و پس از بررسی گزارش اولیه آنها، بر سر اعزام هواپیماها و ناوهای جنگی ترکیه به قطر تصمیم گرفته خواهد شد.

حریت همچنین ادعا کرده که قرار است بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سرباز ترک طی دو ماه به قطر اعزام شوند. مقام‌های ترکیه درباره این گزارش هنوز نظری نداده‌اند.

 

پربیننده ترین خبرها