رمز گشایی وزیر خارجۀ قطر از هدف اصلی عربستان

رمز گشایی وزیر خارجۀ قطر از هدف اصلی عربستان
دوشنبه 29 خرداد 1396 - 00:50

وزیر امور خارجه قطر گفت سعودی ها و طرفدارانشان سعی دارند دوحه را تحت قیمومت خود قرار دهند اما قطر با آنها مقابله می کند.

العالم - خاورمیانه

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی از اینکه عربستان سعودی و امارات عربی متحده و بحرین بدون طرح مطالبات مشخصی اقدامات ظالمانه ای علیه این کشور انجام داده اند ابراز شگفتی کرد.

آل ثانی که عصر دیروز [شنبه] با تلویزیون رسمی قطر گفتگو می کرد گفت: تناقضات در اظهارات و اتهامات مسئولان کشورهای تحریم کننده قطر بزرگترین نشانه شکننده بودن پایه های این اختلاف است و ما حقیقتاً نمی دانیم مبنای آن چیست؟

وزیر امور خارجه قطر افزود: تلاشهای بسیاری از سوی برادران کویتی و در رأس آنها صباح الأحمد الجابر الصباح امیر کویت برای دستیبابی به دیدگاه روشنی در خصوص مطالبات مربوط به این اختلاف صورت گرفته است....اما تاکنون هیچ درخواستی به کویت ارائه نشده است. حتی فهرست اتهاماتی نیز ارائه نشده است. اظهارات مسئولان این کشورها ما را دچار حیرت کرده است.

وی اظهار داشت: آنها یکبار می گویند فهرست مطالباتشان را به کویت تحویل خواهند داد؛ این اختلافات درون خلیجی است و باید در همین محدوده مهار شود. یکبار دیگر می گویند فهرست مطالباتشان را به آمریکا تحویل خواهند داد و می خواهند قطر به صورت شفاف این اقدامات را انجام دهد که متأسفانه ما نمی دانیم چیست.

وزیر امور خارجه قطر گفت: این مسئله بزرگترین نشانه اتکای این اختلاف بر خبرهای جعلی و هک شدن خبرگزاری قطر در تاریخ سوم خرداد گذشته است. آنها حتی لیست مطالباتی را که بتوانند تحویل دهند در اختیار ندارند. پایه های آنچه که این اقدامات ظالمانه و ناقض قوانین بین المللی علیه دولت قطر و ملت این کشور صورت گرفته شکننده است.

وی درخصوص اظهارات عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی که گفته است این کشور به همراه متحدانش تلاش می کند تا فهرستی از شکایتها آماده کند و به دوحه تحویل دهد گفت: آنها مطالبات مشخصی ندارند. ابتدا مطالبی از اختلافات خلیجی و ضرورت بین المللی نشدن آن مطرح کردند سپس از ارسال مطالبات برای آمریکا گفتند و اکنون از ارائه لیستی از شکایت ها سخن می گویند که قرار است آماده شود.

این خواسته ها چیست؟ مشخص نیست! بنابراین وقتی شکایتها مشخص نیست اختلاف برسر چیست؟ آیا شکایت ها و اختلافات معمولاً با این گونه اقدامات و از بین بردن کانال های متعارف برای گفتگوی دیپماتیک حل و فصل می شود؟...آیا این اقدامات برای تغییر سیاست قطر درخصوص موضوع اشتباهی اتخاذ شده است یا برای تحمیل قیمومت بر قطر است؟ اگر برای تحمیل قیمومت است کاملاً مردود است و ما بارها این موضوع را اعلام کرده ایم.

وزیر امور خارجه قطر گفت: گزینه راهبردی قطر، گفتگو است. مشکلات باید در میز گفتگو حل و فصل و باید با مسائل مسئولانه برخورد شود. عربستان سعودی ، امارات و بحرین از سوم خرداد ماه قطر را در معرض تحریم و محاصره زمینی و هوایی قرار داده اند و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرده اند و اکنون این موضوع را تکذیب می کنند. دوحه تاکید کرده است که با موج افتراها و اکاذیب که با هدف تحمیل قیمومت بر قطر صورت می گیرد مقابله می کند.

پربیننده ترین خبرها