معرفی کتاب ؛

«بهداشت خواب» بر مدار طب اسلامی منتشر شد

«بهداشت خواب» بر مدار طب اسلامی منتشر شد
سه شنبه 30 خرداد 1396 - 06:42

«بهداشت خواب از منظر طب اسلامی» در 19 مبحث مختلف درباره خواب به همت انتشارات «راه روشن» منتشر شده است.

العالم - گوناگون

«بهداشت خواب (از منظر طب اسلامی)» نوشته دکتر مهدی زروندی در سه بخش «بحث علمی»، « بحث روایی» و «بحث قرآنی» منتشر شده است.

مولف در این کتاب به 19 مقوله درباره خواب از‌‌ جمله «تعاریف خواب»، «اهمیت و ضرورت مسئله»، «تئوری‌های پایه خواب»، «مراحل خواب»، «اعمال خواب»، «اعمال فیزیکی»، «اعمال متافیزیکی»،‌ «اعمال معرفتی»، «مقدار احتیاج به خواب»، «اثرات تغذیه بر روی خواب»،‌ «ساعت‌زیستی و ریتم خواب ـ بیداری بدن» پرداخته است.

   در مقدمه می‌خوانیم: «خوابیدن یک رفتار فراگیر است که در تمام گونه‌های حیوانی که مودر مطالعه قرار گرفته‌اند (از حشرات گرفته تا پستانداران) دیده شده است. خوابیدن یکی از شاخص‌ترین رفتارهای انسان است که هر فرد تقریبا یک سوم عمرش را صرف آن می‌کند.» نگارنده در ادامه با اشاره به پژوهش‌های انجام شده درباره ایالات متحده درباره خواب ادامه می‌دهد که «حدود 30 درصد افراد بزرگسال ایالات متحده در طول زندگی خود یکی از اختلالات خواب را تجربه می‌کنند.»

در ادامه این مطلب نگارنده با اشاره به بی‌توجهی افراد دچار اختلال خواب به درمان آورده است: «بیش از یک دوم افرادی که از مشکلات خواب رنج می‌برند درصدد درمان برنمی‌آیند. کمبود خواب می‌تواند موجب اشکال در تمرکز، ضعف حافظه، مشکلاتی در آزمون‌های نوروپسیکولوژیک و کاهش میل جنسی شود. اختلالات خواب ممکن عواقب وخیمی بدنبال داشته باشند، از جمله؛ حادث مرگباری که به علت خواب آلودگی رخ می‌دهند. بی‌خوابی شایع‌ترین نوع اختلالات خواب را تشکیل می‌دهد. اختلال خواب ممکن است بخشی از یک اختلال طبی یا روان پزشکی یدگر بوده و یا یک تشخیص اولیه باشد؛ بنابراین تشخیص دقیق و درمان اختصاصی این اختلالات ضروری است؛ هرچند که بنابر اصل «ارجحیت و تقدم پیشگیری بر درمان» شناخت و عملیاتی کرده راه‌های جلوگیری از بروز این اختلالات مهمتر و لازم‌تر است.»

در معرفی این کتاب می‌خوانیم: «در این کتاب تلاش شده تا با نگاهی متمایز و نو به این مقوله و با تعمق در دو منبع معتبر طب اسلامی، یعنی؛ عقل برهانی (شواهد علمی) و نقل معتبر (کلام معصومین و وحی الهی) در کنار یکدیگر، ابعاد این موهبت الهی بیش از پیش و البته در حد بضاعت، مورد بررسی قرار گیرد تا ضمن تسهیل فراهم شدن اسباب شناخت فرایند خواب، زمینه بهره‌گیری هرچه صحیح‌تر و کامل‌تر از آن توسط آحاد جامعه فراهم گردد.»
کتاب «بهداشت خواب (از منظر طب اسلامی)» با شمارگان  یک‌هزار نسخه در 106 صفحه به بهای 6 هزار تومان روانه باز کتاب شده است.

منبع : iribnews

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها