عربستان با کمک روسیه، قطر را به گوشۀ رینگ می‌برد؟

عربستان با کمک روسیه، قطر را به گوشۀ رینگ می‌برد؟
سه شنبه 30 خرداد 1396 - 23:37

شرکت آرامکوی عربستان سعودی مدتی قبل درباره امکان سرمایه گذاری در بخش گاز کشورهای مختلف جهان به ویژه سیبری در شرق روسیه خبر داد که برخی آن را افق مهمی در این صنعت می دانند.

العالمعربستان سعودی 

به گزارش روسیا الیوم، آمار سال 2014 حاکیست که عربستان سعودی از نظر ذخایر گاز رتبه ششم جهان و سوم خاورمیانه و هشتم در زمینه تولید را داراست. 
آرامکو برای پنجمین سال برای افزایش تولید گاز می کوشد که نشانه تلاش ریاض جهت افزایش تولید داخلی برای رفع نیازهای داخلی به خاطر استفاده گسترده از این ماده در عربستان سعودی است.
اما ويدر شوفن کارشناس روس بعید ندانست که تلاش سعودی برای تعمیق روابط با روسیه علت دیگری داشته باشد چه اینکه طرفین از چند سال قبل سرگرم بررسی راهکارهای همکاری جهانی در زمینه گاز هستند.   
وی افزود که برای روسیه این همکاری به معنی افزایش توانمندی جهانی آن در زمینه گاز در برابر اوپک و کشورهای صادرکننده گاز می باشد و سعودی نیز دریافته ترسیم این استراتژی مشترک فواید زیادی برایش دارد.
شوفن ادامه داد که این سود فقط افزایش قدرت گازی عربستان در برابر گاز صخره ای آمریکا نیست بلکه باعث افزایش توانمندی آل سعود جهت فشار بر قطر به عنوان دشمن عربستان سعودی خواهد شد که در راس صادرکنندگان گاز مایع جهان است.  
وی گفت که حمایت روسیه از پروژه های گازی عربستان فقط به تحول در صنعت گاز سعودی منتهی نمی شود بلکه به آل سعود قدرت می دهد تا کشور قطر را در زمینه گاز منزوی سازد به همین دلیل همکاری جهانی ریاض مسکو در زمینه گاز سبب تغییر ریشه ای وضع می شود.
206
 

   

 

پربیننده ترین خبرها