نیروهای عراق خط مقدم داعش را در موصل شکستند

نیروهای عراق خط مقدم داعش را در موصل شکستند
پنج‌شنبه 1 تير 1396 - 04:18

خبرنگار العالم از منطقه عملیاتی نبرد علیه تروریست های داعش در شهر موصل خبرداد که نیروهای عراقی با شکستن خط مقدم دفاعی تروریست های داعش در حال پیشروی در منطقه قدیم موصل هستند.

حیدر قاسم خبرنگار العالم بامداد امروز(پنجشنبه) از موصل گزارش کرد که علاوه بر کشته شدن دهها داعشی در نبرد زمینی با نیروهای عراقی ، جنگنده های عراقی هم بابمباران مواضع داعش تعدادی از تروریست ها را به هلاکت رساندند.
خبرنگار شبکه العالم در شهر موصل درمیانه میدان نبرد سنگین با تروریست های داعش در شهر موصل همچنین از پیشروی های گسترده نیروهای عراقی و تنگنای شدید داعشی ها خبرداد.
حیدر قاسم در گزارش زنده از شهر موصل مرکز استان نینوا که پس از حدود چهار سال اشغال توسط داعش آخرین ساعات آزاد سازی خود را سپری می کند گزارش کرد که : من از نزدیک مسجد نوری برای شما گزارش می دهم. تاریکی محضی منطقه را فرا گرفته است. صدای تیراندازی و تبادل آتش به گوش می رسد. گروه های تروریستی داعش مسجد النوری را منفجر و مناره آن را منهدم کردند.
وی درباره انفجار مسجد نوری و مناره الحدباء افزود : انفجار بعد از آن رخ داد که نیروهای عراقی توانستند پیشروی گسترده ای داشته باشند و به فاصله 50 متری این مسجد رسیدند. عناصر داعش در واکنش به پیشروی های گسترده نیروهای عراقی در سه محور در منطقه موصل قدیم ، به انهدام مناره مسجد جامع نوری مبادرت ورزیدند. شما هم اکنون صدای تیراندازی را می شنوید. منفجر کردن این مسجد نتیجه شکست سخت تروریست ها در چند روز گذشته است. داعش بعد از این که سیطره بر بسیار از مناطق راهبردی در منطقه موصل قدیم را از دست داد مسجد النوری را منفجر کرد.
خبرنگار العالم یادآور شد : داعش در واقع نتوانست این مسجد را حفظ کند و با توجه به این که مسجد النوری نماد خلافت داعش بود از دست دادن آن به مثابه شکست سنگینی برای داعشی ها قلمداد می شود. نیروهای عراقی تلاش زیادی کردند این مسجد را به عنوان یک اثر باستانی و قدیمی متعلق به قرن 11 حفظ کنند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد اقدام داعش به منفجر کردن مسجد النوری و مناره الحدباء ، بیانگر خوی وحشیانه و ددمنشانه این گروه تروریستی است.
قاسم مستقر در نزدیکی مسجد جامع النوری که عناصر داعش آن را منفجر و مناره آن را به طور کامل ویران کردند گفت: تازه ترین خبر این که نیروهای یگان ویژه پلیس فدرال عراق اکنون وارد جنگ سختی با عناصر داعش در اطراف مسجد النوری شده است.
وی افزود درگیری های شدید بین نیروهای امنیتی عراق و عناصر داعش ادامه دارد. نیروهای عراقی در حال پیشروی هستند و داعش با منفجر کردن مسجد النوری دیگر هیچ نمادی در موصل ندارد. البته که هدف داعش از منفجر کردن بیمارستان ها ، تاسیسات زیربنایی ، مساجد و مراکز علمی تحت فشار قرار دادن شهروندان غیر نظامی است. جنایتی که داعش در منفجر کردن مسجد النوری مرتکب شد بار دیگر خوی وحشیانه و ددمنشانه این گروه تروریستی را نشان داد. این که هیچ اعتقادی به اصول و ارزش های فرهنگی و انسانی و تمدن ندارد. مناره الحدبا یکی از آثار و نمادهای قدیمی و باستانی منطقه موصل قدیم بود ولی اکنون دیگر این مناره وجود ندارد.
درهمین حال درحالی که نبرد خانه به خانه و کوچه به کوچه در منطقه قدیم موصل میان نیروهای عراقی و تروریست های داعش به مرحله سرنوشت سازی نزدیک شده است، خبرنگار العالم گفت که کمتر از یک درصد شهر موصل در اختیار گروه تروریستی داعش قرار دارد.
پیشروی نیروهای عراقی در منطقه قدیم موصل و ساحل راست این شهر درشرایطی ادامه دارد که به گفته منابع عراقی منطقه نزدیک به مسجد النوری با انواع مواد منفجره تله گذاری شده است.
حیدر قاسم همچنین از ورود نیروهای عراقی به نبردی شدید با تروریست های داعش و سقوط سنگرهای این گروه تروریستی یکی پس از دیگری در منطقه ساحل راست شهر موصل خبرداد.
درهمین حال  جعفر الحسینی سخنگوی نظامی گردان های حزب الله عراق اعلام کرد نیروهای امنیتی در حال پیشروی هستند و موصل در آستانه آزادی کامل قرار دارد و به زودی تروریست های داعش را از بین می بریم.
سخنگوی نظامی گردان های حزب الله عراق در گفتگویی همچنین اعلام کرد هدف آمریکایی ها حمایت از گروه تکفیری داعش است نه حمایت از ارتش عراق.
وی گفت : بیش از یک میلیون نفر در داخل موصل زندگی می کنند و ما برای حفظ جان شهروندان غیر نظامی تلاش می کنیم و به عملیات آزاد سازی موصل از لوث تروریست های داعش ادامه می دهیم. ما بر اساس طرح برنامه ریزی شده عمل می کنیم.
در روز ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵ عملیات نظامی مشترکی توسط نیروهای ارتش عراق، الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق)، نیروهای پیشمرگه کردستان عراق و برخی گروه‌های دیگر علیه داعش آغاز شد که نبرد وسیعی برای آزادسازی موصل از کنترل نیروهای داعش است و اکنون روزهای پایانی خود را سپری می کند.

پربیننده ترین خبرها