گاردین: نزدیک شدن شاهزاده سعودی به قدرت با کودتای نرم

گاردین: نزدیک شدن شاهزاده سعودی به قدرت با کودتای نرم
پنج‌شنبه 1 تير 1396 - 14:46

اقدام ملک سلمان پادشاه عربستان در انتصاب فرزندش محمد بن سلمان به عنوان ولی عهد خود و برکناری محمد بن نایف، موضوع روز روزنامه های انگلیس شده است.

العالم - عربستان سعودی
در روزنامه گاردین مقاله ای به قلم "مارتین چولف" به عنوان "نزدیک شدن شاهزاده سعودی به قدرت پس از یک کودتای نرم"، منتشر شده است.
به گزارش پایگاه خبری بی بی سی، نویسنده در این مقاله می نویسد: "ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در راستای تلاش عربستان برای تبدیل شدن به قدرت تأثیرگذار در منطقه، محمد بن نایف بن عبدالعزیز را از سمت ولی عهدی خود برکنار و پسر 31 ساله خود محمد بن سلمان را به جای گذاشته است".
در این مقاله آمده است این فرمان سلطنتی که نیمه شب صادر شد کل نهاد حکومتی عربستان را در شوک فرو برد. این نهاد حکومتی از مدت ها قبل شاهد رشد و ارتقای سریع محمد بن سلمان بود اما انتظار نداشت که جایگاه محمد بن نایف به عنوان ولی عهد این گونه به خطر بیفتد.
نویسنده در ادامه می گوید ولی عهد جدید تاکنون اقدامات متعددی را صورت داده است از جمله بهبود روابط بین عربستان و آمریکا که به تازگی تیره شده بود، حمله به یمن و تلاش برای تحولات اقتصادی و فرهنگی در عربستان.
وی در پایان می نویسد: "رشد یکباره محمد بن سلمان واکنش های منفی و مثبتی را در داخل در پی داشته است. برخی معتقدند او شایستگی این همه اختیارات را ندارد در حالی که جوانان عربستان از این موضوع خوشحالند و به آن دل خوش کرده اند چرا محمد بن سلمان به آنها قول ایجاد زمینه های بیشتر برای سرگرمی و تفریح و نیز آموزش و ایجاد فرصت های جدید برای جوانان داده است".
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها