وزیر اماراتی: گزینه دیپلماسی تنها راه حل بحران قطر است

وزیر اماراتی: گزینه دیپلماسی تنها راه حل بحران قطر است
شنبه 3 تير 1396 - 18:25

وزیر مشاور در امور خارجه امارت روز شنبه با اشاره به اینکه فاش شدن خواسته های کشورهای عربی از قطر، باعث تضعیف تلاش های میانجیگری کویت شده، گفت: گزینه دیپلماسی تنها راه حل سوق دادن قطر برای تغییر سیاست هایش است.

به گزارش شبکه خبری المیادین، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در یک کنفرانس مطبوعاتی در دبی گفت: قدرت میانجیگران برای حل اختلافات با قطر، با درز پیدا کردن خواسته ها و شروط اعلام شده، تضعیف شده است.
وی افزود: باید پیش از توسل جستن به زور، به تلاش های دیپلماتیک فرصت دهیم. گزینه دیپلماسی هنوز روی میز است اما به شرطی که قطر سیاست هایش در حمایت از تروریسم را تغییر دهد.
قرقاش ادامه داد: ما خواهان شریکی هستیم که سیاست مستقل داشته باشد، اما سیاستش نباید به گونه ای باشد که به پایه های فعالیت گروهی آسیب برساند.
وی گفت: ما اروپایی ها را در جریان نقش قطر در این باره قرار داده ایم و اطلاعات زیادی هم در اختیار داریم. البته که اروپایی ها میانجیگر نیستند، بلکه نقش آنها اعمال فشار بر قطر و ابلاغ این مطلب است که تغییر رفتار سیاسی و رسانه ای دوحه ضرورت دارد.
این مقام اماراتی افزود: کسانی که اقدام به فاش کردن خواسته های کشورهای عربی از قطر، کردند تلاش های کویت برای میانجیگری را تضعیف کردند؛ این اقدامی بچه گانه بود.
قرقاش تصریح کرد: آیا قطر آماده ورود به مسیر جدید و دوری از همسایگانش تنها به دلیل حمایت از افراطی گری و تروریسم است؟
وی درباره نقش ترکیه در این باره نیز گفت: ترکیه منافع زیادی در منطقه دارد و امیدواریم که با این وضع عاقلانه برخورد کند.
قرقاش افزود: راه حل این بحران، شدت بخشیدن به آن نیست، بلگه گزینه دیپلماسی است تا قطر را به سمت تغییر سیاست هایش در حمایت از تروریسم سوق دهد.همچنین هر توافقی در این باره نیازمند ضمانت اجرایی است و ما اکنون در فکر نظارت اروپا و آمریکا در این چارچوب هستیم.
این در حالی است که قرقاش روز گذشته نیز به فاش شدن شرط‌ های تسلیم شده عربستان و متحدانش به قطر واکنش نشان داد و اعلام کرد، قطر باید با جدیت با این شرایط‌ برخورد کند، در غیر این صورت جدایی این کشور از سایر کشورها محقق می‌شود.
وی تصریح کرد: قطر باید درک کند که راه حل در تهران، بیروت، آنکارا یا سایر پایتخت‌های غربی نیست بلکه در بازگشت اعتماد کشورهای پیرامون به قطر است.
بر اساس این گزارش، شبکه تلویزیونی الجزیره بامداد جمعه اعلام کرد که فهرست خواسته‌های کشورهایی که قطر را تحریم کرده‌اند، به وسیله کویت به دوحه تحویل داده شد.
بنا بر آنچه در این لیست آمده است، تعطیلی کامل شبکه الجزیره، کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک میان دوحه و تهران از جمله شرط‌ های اعلام شده عربستان و متحدانش برای قطر است.
عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی و دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.
تشدید تنش میان برخی کشورهای عربی با قطر که واکنش‌هایی در سطح منطقه و جهان داشته، همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها