واکنش ترکیه به نقشه احتمالی کشورهای عربی

واکنش ترکیه به نقشه احتمالی کشورهای عربی
يکشنبه 4 تير 1396 - 10:57

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه کشورش هدف آسانی برای بحران‌های منطقه‌ای نیست غیرمستقیم گفت آنکارا تسلیم طرح‌های کشورهای عربی نمی‌شود.

العالمرکیه

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در واکنش به طرح احتمالی کشورهای عربی برای کشاندن بحران پس از قطر به سوی آنکارا، گفت کشورش هرگز تسلیم نقشه‌های منطقه‌ای نخواهد شد.

اردوغان طی پیام تلویزیونی که به مناسبت فرا رسیدن عید فطر منتشر کرد، گفت ترکیه از «بازی‌های» سیاسی که در سوریه و عراق اجرا می‌شود و از بحران خاورمیانه آگاه بوده و هدف آسانی برای کشورهای عربی نیست.

به نوشته وبگاه «ینی شفق» وی تاکید کرد: «ما به کسانی که فکر می‌کنند قادر هستند کشور ما را از طریق چنین تله‌هایی به دام بیاندازند، پاسخ قاطعی می دهیم.»

کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین روز 15 خرداد در بیانیه‌های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام و این کشور را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کردند.

در حالی که ترکیه در تلاش است با میانجی‌گری و مذاکره با سران کشورهای عربی، بحران قطع رابطه عربستان و دیگران با قطر را حل کند، تحلیلگران سیاسی ترک معتقدند آنکارا می‌تواند بعد از دوحه، هدف بعدی قطع روابط کشورهای عرب و بحران منطقه‌ای باشد.

صبح روز جمعه نماینده کویت لیستی از شروط 13گانه شورای همکاری خلیج فارس جهت برقراری مجدد روابط با قطر را به دوحه رساند. شروطی که از نظر بیشتر تحلیلگران سیاسی، اجرای آنها تقریبا غیرممکن است (جزئیات بیشتر).

برچیده شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر و خروج نظامیان این کشور از دوحه یکی از این شروط است.

فارس

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها