شرکت‌های سعودی با کمک ترکیه تحریم‌ قطر را دور می‌زنند

شرکت‌های سعودی با کمک ترکیه تحریم‌ قطر را دور می‌زنند
دوشنبه 5 تير 1396 - 00:26

روزنامه وال استریت ژورنال شرکت های سعودی از طریق همکاری با شرکت های حمل و نقل ترکیه برای انتقال کالاها و مواد مختلف به قطر، تحریم هایی را که عربستان علیه نظام دوحه اعمال کرده است، دور می زنند.

العالم - خاورمیانه

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک تاجر ترک نوشت شرکت های سعودی با شرکت های حمل و نقل ترکیه به زودی درباره انتقال کالاها و مواد مختلف به قطر توافق خواهند کرد تا تحریم هایی را که عربستان علیه نظام دوحه اِعمال کرده است، بشکنند. به این ترتیب، شرکت های حمل و نقل ترکیه بزرگترین سود برنده از بحران قطع روابط چند کشور حاشیه خلیج فارس هستند.
شرکت تکسان لجستیک که یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل در ترکیه است، اعلام کرد: میزان تقاضاهای خدمات حمل و نقل که به این شرکت ارائه شده، از زمان آغاز بحران خلیج فارس 110 درصد افزایش یافته است.
سردار آیدان مدیر کل شرکت تکسان لجستیک گفت: تقاضاهای خدمات حمل و نقل اصولاً از شرکت های ترکیه ای که کالاها و مواد خود را به شرکت های قطری می فروشند، دریافت می شود و ما هم اکنون با بسیاری از شرکت های سعودی بزرگ که خواستار عمل کردن به تعهدات خود در قبال مشتریان قطری خود هستند، مذاکره می کنیم.
قطر بازار اصلی تولیدات و شرکت های سعودی و اماراتی محسوب می شود و پیش بینی می شود که تحریم دوحه خسارت چشمگیری به بخش های تجاری و کشاورزی عربستان و امارات وارد کند.
آیدان گفت: شرکت تکسان لجستیک درباره حمل و نقل 50 تا 60 تُن تولیدات سعودی مذاکره می کند ولی علت تأخیر در حمل و نقل این محموله های چند دَه تُنی، نبود کشتی ها و هواپیماهای کافی در این برهه است ولی پیش بینی می کنیم که پس از عید فطر این محموله های سعودی به قطر حمل شود. 
اولین کشتی حامل مواد غذایی شامل حدود 40 هزار تُن سبزیجات، میوه و حبوبات روز پنجشنبه هفته گذشته بندر ازمیر را در غرب ترکیه به مقصد قطر ترک کرد. 
نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته گفت: ترکیه از زمان آغاز محاصره قطر 105 هواپیمای حامل مواد غذایی و مواد و لوازم دیگر به دوحه فرستاده است.
طبق آمار مرکز آمار ترکیه، حجم مبادلات تجاری قطر و ترکیه در سال 2016 به 770 میلیون دلار رسید و حجم مبادلات ترکیه و عربستان در همان سال 5 میلیارد دلار بود.

214

پربیننده ترین خبرها