کردها در ویرانه‌های «خلافت داعش» چه می‌جویند؟

کردها در ویرانه‌های «خلافت داعش» چه می‌جویند؟
دوشنبه 5 تير 1396 - 01:02

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت نیروهای مختلفی که با داعش می جنگند معتقدند می توانند از نابودی داعش به عنوان فرصتی برای کسب دستاوردهایی سود ببرند. از میان این گروهها، کردها به دنبال فرصتی برای کسب استقلال هستند.

العالم - خاورمیانه

گاردین نوشت هر گروهی از مبارزه با داعش به دنبال ساختن آینده منطقه بر اساس تمایلات خویش است و کردهای عراق و سوریه هم این موضوع را مخفی نمی کنند که خلأ به جا مانده از داعش برای آنها فرصتی کم نظیر و لحظه تاریخی احتمالی را به جا خواهد گذاشت. از این رو می بینیم که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان خواستار همه پرسی روز 25 سپتامبر آینده برای استقلال شده است. در سوریه هم کردها چنین می پندارند که شکست داعش ممکن است به آنها خودمختاری بیشتری بدهد.

البته دیدگاه سایرین درباره بلندپروازی کردها کاملا متفاوت است چنان که بغداد و آنکارا اعلام کرده اند هیچ گونه استقلال و جدایی طلبی از عراق را به شکل نمادین باشد یا غیر نمادین نخواهند پذیرفت.

واشنگتن نیز از زمان حمله به عراق در سال 2003 با به میان آمدن صحبت از استقلال کردها مخالفت کرده است. یک مسئول آمریکایی گفت موضع فعلی آمریکا نیز بر همین اساس است و زمان حاضر، وقت بازترسیم مرزها مخصوصا در عراق و سوریه نیست.

ترکیه که با اقلیم کردستان عراق روابط اقتصادی دارد وسیله ای برای حفظ وضع موجود است و بیشترین مخالفت را با حمایت آمریکا از کردهای سرویه به دلیل ارتباطشان با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) دارد.

گزارش گاردین به نقل از مسرور البارزانی، مسئول دستگاه امنیتی کردستان عراق نوشته است همه پرسی باعث ایجاد رابطه دوجانبه اقلیم با بقیه عراق می شود. وی گفته است که قصد تغییر مرزها را ندارند و این همه پرسی فقط وجهه رسمی به مرزهای تعیین شده بین کردستان و بقیه عراق می بخشد.

202

پربیننده ترین خبرها