روزنامه اماراتی: سیاست قطر متناقض است

روزنامه اماراتی: سیاست قطر متناقض است
سه شنبه 6 تير 1396 - 02:12

یک روزنامه اماراتی در گزارشی مفصل، سیاستهای قطر در منطقه عربی را "سرشار از تناقض و دوگانگی" توصیف کرد.

العالم - خاورمیانه

پایگاه اینترنتی روزنامه "اخبار الخلیج" امارات در گزارشی نوشت: بحران کنونی که طی آن بحرین، عربستان سعودی، مصر و امارات به علاوه چند کشور دیگر روابطشان را با قطر قطع کردند سبب تمرکز بر کارنامه قطر در زمینه دخالت در امور کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه شد.

این روزنامه می افزاید: نکته مهم مقدار تناقضات و دوگانگی است که در سیاستهای قطر وجود دارد. قطر کاری را به همراه ضد آن کار را انجام داده است و با این تناقضات زندگی کرده به گونه ای که یک امر طبیعی است. آنچه سبب شگفتی می شود این است که ادعای فضل، اصولگرایی و رعایت اخلاق می کند. مثلا قطر از طریق شبکه الجزیره از تجربه دموکراسی پارلمانی در بحرین انتقاد می کند در حالیکه در قطر پارلمان، انتخابات و هیچ اقدام سیاسی و حزبی وجود ندارد.

به نوشته این روزنامه اماراتی، از یک طرف قطر اشتیاق شدیدی در ابراز حمایت از جنبش حماس به عنوان جنبش مقاومت در برابر اسرائیل از خود نشان می دهد اما در عین حال به روابط تنگاتنگ خود با اسرائیل افتخار می کند و دفتر نمایندگی تجاری دائمی اسرائیل را در دوحه تاسیس کرده است. ریاست این دفتر را کارداری با درجه سفیر بر عهده دارد و این دفتر در عمل حتی در سخت ترین شرایط تجاوز اسرائیل به نوار غزه تعطیل نشد.

در ادامه این گزارش آمده است: روزنامه الشرق عربستان به نقل از منابع نزدیک به نظام حاکم بر قطر فاش کرد دولت قطر در تامین مالی فعالیتهای تروریستی به ارزش شصت و چهار میلیارد دلار آمریکا از سال 2010 تا 2015 نقش داشته است. این روزنامه نوشت ریاض اسنادی در دست دارد که ثابت می کند دوحه در حمایت از عملیات خشونت و تروریسم در منطقه دخالت دارد.

در گزارشهای غربی آمده است قطر بزرگترین دولت در منطقه است که چشم خود را به روی تامین مالی گروههای افراطی و تروریستی می بندد با اینکه قوانین داخلی اش این اقدامات را جرم می داند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است حمایت مالی قطر از گروههای تروریستی جبهه النصره در سوریه و لبنان را نیز شامل شد به گونه ای که این گروه درج شده در فهرست تروریستی گویی بازوی قطر به شمار می رود. در لیبی نیز قطر از چند شخص تروریست حمایت کرد از جمله آنها روحانی ملقب به دوست قطر یعنی شیخ علی الصلابی است.

محمد السلمی رئیس مرکز تحقیقات ایرانی خلیج (فارس) به روزنامه مکه گفت: قطر از تروریسم در چند زمینه از سال 1996 کمک کرد. رسانه های قطر کاملا به روی سازمانهای تروریستی باز بود و با رهبران القاعده در صدر آنها اسامه بن لادن مصاحبه کردند و این رسانه ها به تریبونی برای پخش اظهارات رهبران القاعده تبدیل شدند.

همچنین قطر معروف شد به ارتباط با گروههای تروریستی و گویی میانجی اصلی برای آزادی گروگانها است. این امر نشان دهنده روابط عمیق بین نظام قطر با این گروهها است.

روابط قطر با گروههای تروریستی از گروههای تروریستی سنی فراتر رفته و گروههایی مثل بسیج مردمی و حزب الله را نیز شامل شده است.

تحلیلگران سیاسی می گویند قطر از روشهای ربودن استفاده می کند یعنی با استفاده از سازمانهای افراطی و تروریستی شخصیتهای مهم یا گردشگران خارجی را می رباید و سپس برای آزادی آنها پولهای هنگفتی درخواست می کند که این امر بطور غیر مستقیم حمایت مالی از سازمانهای تروریستی به شمار می رود.

فهد القناعی پژوهشگر امور گروههای اسلامی گفت دوحه به آسانی با گروههای تندرو ارتباط برقرار می کند و این مشکوک است و پذیرش دائمی پرداخت پول ثابت کننده همه اتهامات است که اعطا کننده پول در تامین مالی این گروهها و افراد شریک است.

پربیننده ترین خبرها