دی میستورا به فرجام مذاکرات صلح سوریه خوشبین است

دی میستورا به فرجام مذاکرات صلح سوریه خوشبین است
چهارشنبه 7 تير 1396 - 04:54

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای سوریه روز سه شنبه ابراز امیدواری کرد مذاکراتی که قرار است هفته آینده در آستانه پایتخت قزاقستان و سپس در نشست گروه بیست برگزار شود به رغم تنش فزاینده زمینه را برای ایجاد فضای مناسب در دور بعدی مذاکرات صلح سوریه در ژنو فراهم کند.

العالم - سوریه

استفان دی میستورا قبل از تبادل نظر با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گفت:  مسیری ایده آل در دو هفته آتی زمینه را برای پیشرفت در آستانه در چهارم و پنجم ژوئیه، نشست های فنی با مخالفان در همان هفته و سپس گفتگو بین بازیگران بزرگ بین المللی در نشست گروه بیست در هامبورگ در هفتم و هشتم ژوئیه که در آن سوریه به ناچار از محورهای گفتگو خواهد بود فراهم خواهد کرد.

وی افزود: من امیدوارم مجموعه این عوامل فضای مناسبی را در دور بعدی مذاکرات بین گروه های سوری در ژنو در ماه ژوئیه ایجاد کند.

دور جدید مذاکرات صلح سوریه چهارم و پنجم ژوئیه با نظارت ایران، روسیه و ترکیه در آستانه و سپس هفتمین دور مذاکرات با نظارت سازمان ملل متحد دهم ژوئیه در ژنو برگزار می شود.

روسیه و ایران متحدان دولت سوریه و ترکیه حامی گروه های معارض مسلح در آخرین دور مذاکرات آستانه طرحی را با هدف ایجاد مناطق امن برای برقراری آتش بس پایدار  تصویب کردند.

دی میستورا روز سه شنبه اعلام کرد این طرح تا حدودی زمینه را برای عادی شدن شرایط در چند شهر فراهم کرد هر چند در برخی مناطق درگیری ها تشدید شده است.

در ژنو آخرین دور مذاکرات 19 ماه مه در پایان نشست چهار روزه بدون پیشرفت به پایان رسید.

تنش بین گروه های مختلف درگیر در سوریه که در شش سال بیش از 320 هزار قربانی گرفته است این ماه به ویژه بین حکومت سوریه و نیروهای مورد حمایت آمریکا در این کشور تشدید شد و نگرانی را درباره رویایی نظامی بین واشنگتن و دمشق تشدید کرد.

آمریکا روز دوشنبه با متهم کردن حکومت سوریه مبنی بر اینکه برای یک حمله شیمیایی جدید آماده می شود برای پاسخ به چنین حمله ای مانند آنچه که بعد از حمله شیمیایی مشکوک چهارم آوریل به خان شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه انجام داد اعلام آمادگی کرد.

کرملین روز سه شنبه تهدید واشنگتن علیه متحد سوری خود را غیر قابل قبول خواند و آن را محکوم کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها