افشاگری‌ بی‌سابقه‌ ... قطر چگونه جام جهانی 2022 را به دست آورد؟

افشاگری‌ بی‌سابقه‌ ... قطر چگونه جام جهانی 2022 را به دست آورد؟
چهارشنبه 7 تير 1396 - 06:44

فدراسیون بین المللی فوتبال "فیفا" مجبور شد گزارش مایکل گارسیا درباره احتمال فساد در پیروزی قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2022 را منتشر کند.

العالم آسیا    

به گزارش اسکای نیوز عربی، این افشاگری پس از انتشار گزارش رسانه های خارجی درباره وجود شبهات بسیار جدی پیرامون اعطای  رشوه توسط دوحه به اعضای فیفا برای برنده شدن در میزبانی این جام انجام شده است.   
گزارش حاکیست که "میشل پلاتینی" رییس فدراسیون فوتبال وقت اروپا مدت کوتاهی پس از رای گیری برای انتخاب کشور میزبان جام جهانی فوتبال در ماه دسامبر سال 2012 تاکید کرد وی به نفع قطر رای داده است.
این گزارش ادامه داد که در ژانویه 2013 روزنامه "فرانس فوتبال" مقاله ای با نام "جام 2022: رسوایی قطر" منتشر کرد. این مقاله مدعی بود که پاریس نوامبر 2010 میزبان دیدار امیر سابق قطر، پلاتینی و نیکلا سارکوزی رییس جمهوری وقت فرانسه بود.    
موضوع امکان خرید باشگاه پاریس سن ژرمن که با مشکلات مالی مواجه بود از سوی قطر و تاسیس شبکه ای ورزشی برای رقابت با شبکه ای فرانسوی که سارکوزی قصد تضعیف آن را داشت، محور این دیدار بود.  
برگزاری چنین دیداری به معنی تبادل وعده به یکدیگر می باشد یعنی این که قطر به فرانسه درباره امضای قرارداد با آن کشور در ازای کسب حمایت در مسیر تلاش برای میزبانی جام جهانی فوتبال وعده داده است.
قطر برای کسب رضایت فرانسه، باشگاه پاریس سن ژرمن را با مبلغ 50 میلیون یورو در ژوئن 2011 خریداری کرد، سپس شبکه تلویزیونی "بی این اسپورت" را تاسیس و به وسیله آن هر سال تا 2016 میلادی 150 میلیون یورو به لیگ فرانسه تزریق کرد. قطر، همچنین، حدود 10 میلیارد دلار از سهام بازار بورس فرانسه را از طریق سهام "کاک 40" که از معروف ترین سهام های این بازار می باشد، تملک نمود.
روزنامه "بیلد" آلمان نیز گزارش داده بود که جزییات گزارش مایکل گارسیا درباره اعلام پیروزی قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 و روسیه برای میزبانی جام 2018 را افشا خواهد نمود.  
مایکل گارسیا وکیل آمریکایی و بازپرس سابق فدرال آمریکا است که رییس اتاق تحقیقات در کمیته اخلاق فیفا بود. جزییات افشا شده از گرازش او حاکیست که سه عضو فیفا دعوت فدراسیون فوتبال قطر برای برگزاری مراسم ویژه ای در ریو دو ژانیرو قبل از رای گیری درباره میزبانی جام جهانی فوتبال را پذیرفته بودند.
اطلاعات منتشر شده همچنین حاکیست که پس از رای گیری مبلغ دو میلیون دلار از یک منبع ناشناس به حساب دختر یکی از اعضای فیفا واریز شده است.
پس از کنار رفتن گارسیا از این پرونده و رفتن بلاتر از فیفا و میشل پلاتینی از فدراسیون فوتبال اروپا جزییات گزارش گارسیا منتشر شد.
206
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها