حملات سایبری گسترده و برق‌آسا در سرتاسر جهان

حملات سایبری گسترده و برق‌آسا در سرتاسر جهان
چهارشنبه 7 تير 1396 - 07:55

چندین شرکت مهم جهان از جمله نیروگاه هسته ای «چرنوبیل» و شرکت بزرگ نفت و گاز «روس نفت» روسیه از حملات سایبری علیه سیستم‌های رایانه ای خود خبر دادند.

العالم ـ ایران
به گزارش سی اِن اِن، چندین شرکت مهم در عرصه جهانی از جمله آژانس تبلیغاتی «دبلیو. پی. پی» انگلیس، شرکت بزرگ نفت و گاز «روس نفت» روسیه و شرکت حمل و نقل «مرسک» دانمارک از حملات سایبری علیه سیستم‌های رایانه ای خود خبر می دهند.

آژانس تبلیغاتی دبلیو پی.پی انگلیس در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «سیستم‌های آی.تی در تعدادی از شرکت‌های تابعه مورد یک حمله سایبری مشکوک قرار گرفته اند».

یک شرکت دارویی واقع در آمریکا به نام «مرک» (Merck) نیز از حمله سایبری به سیستمهای خود خبر داد. این شرکت دارویی در صفحه توئیتر خود نوشت: «تأیید می کنیم که شبکه رایانه ای این شرکت امروز در معرض یک حمله هکری در مقیاسی جهانی قرار گرفته است».

هنوز منبع این حمله سایبری مشخص نیست؛ اما این حمله مشابه حمله هکری «می خواهم گریه کنم» (WannaCry) است که در ماه مه گذشته در یک مقیاس جهانی صورت گرفت. در هر دو حمله سایبری از قربانیان خواسته می شود که برای پس گرفتن فایلهای خود مبالغی پول بپردازند و در هر دو نیز از شکافی مشابه برای رخنه در شبکه ها استفاده می شود.

با این حال تفاوتهایی نیز میان این دو حمله هکری وجود دارد.

گروه «آی بی» (IB) یک شرکت فعال در حوزه امنیت سایبری واقع در شهر مسکو برآورد می کند که حدود ۸۰ شرکت در سراسر روسیه و اوکراین به یک ویروس رایانه ای آلوده شده اند.

گروه «آی بی» اعلام کرد که این بدافزار رایانه ها را آلوده و سپس قفل می کند و بعد برای بازگرداندن فایلها ۳۰۰ دلار باج مطالبه می نماید.

این درحالی است که شرکتها و مؤسسات دولتی اوکراین نیز به شدت مورد حمله سایبری قرار گرفته اند.

بانک مرکزی اوکراین در مورد یک ویروس ناشناخته که می تواند برای بانکها و سرویس خدمات رسانی به مشتریان دردسرساز باشد، به مؤسسات مالی در سرتاسر این کشور هشدار داد.

مقامات بخش خدمات پستی و سیستم مترو در شهر «کی یِف» نیز از وقوع حملات هکری گزارش دادند.

یک آژانس فدرال اوکراین نیز اعلام کرد که نیروگاه هسته ای «چرنوبیل» مورد حمله سایبری قرار گرفت. در بیانیه ای که در همین ارتباط منتشر شد، آمده است: «در ارتباط با حمله سایبری، وبگاه نیروگاه هسته ای چرنوبیل از کار افتاد».

در پی بروز این مشکل، کنترل و نظارت بر میزان تابش تشعشعات هسته ای در محوطه این سایت صنعتی به طور دستی انجام شد.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها