تهدید سید حسن نصرالله، صهیونیست‌ها را به دردسر انداخت

تهدید سید حسن نصرالله، صهیونیست‌ها را به دردسر انداخت
چهارشنبه 7 تير 1396 - 12:14

رای الیوم نوشت با آغاز ساخت دیوار بین مرزهای فلسطین اشغالی و لبنان، رژیم صهیونیستی به حزب الله هشدار داد با هرگونه تعرض به ساخت دیوار، با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم زهیر آندرواس آورده است ترس و نگرانی از حمله عربی علیه اسرائیل، عاملی اساسی در راهبرد حاکمان اسرائیل بوده و هست و با وجود برتری نظامی آشکار آنها بر مجموع ارتش های عربی و حمایت مطلقی که اشغالگران از ابرقدرت جهان، آمریکا، دریافت می کنند و با وجود آن که دو توافقنامه صلح با مصر و اردن امضا کرده اند اما همواره ساکنان اراضی اشغالی همچنان از عرب ها -دست کم در زمینه روحی و روانی- هراس دارند.

شاید همین امر است که ارکان و مقامات اسرائیل را به دیوارکشی پیرامون خود واداشته هرچند تا به امروز بعد از حدود هفتاد سال از برپایی آن هنوز مرزهایش ترسیم نشده است. این اقدام تلاشی است برای بستن راه های منتهی به آن و جلوگیری از هرگونه تلاش برای نفوذ به داخل آن یا حمله نظامی علیه رژیم صهیونیستی.

بعید نیست تهدید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی روز جمعه گذشته به مناسبت روز قدس، زنگ خطر را برای مراجع تصمیم گیری تل آویو به صدا در آورده باشد مخصوصا وقتی که گفت هرگونه جنگی در آینده که اسرائیل علیه سوریه یا لبنان به راه بیندازد، هزاران رزمنده بلکه دهها و صدها هزار مجاهد را از کشورهای عربی و اسلامی برای مشارکت در این معرکه به لبنان خواهد کشاند.

تل آویو به صورت رسمی اعلام کرده است ارتش اسرائیل در این روزها برای آغاز ساخت دیوار حائل بین مرزهای خود با لبنان در دو نقطه که گفته می شود تحت رصد حزب الله و عملیات نفوذ از سوی لبنان قرار دارد، آماده می شود.

مسئولان نظامی که بر مرحله برنامه ریزی ساخت دیوار نظارت دارند درباره احتمال وقوع عملیاتی از سوی عناصر حزب الله برای ممانعت از اجرایی شدن این طرح هشدار داده اند.

بر اساس طرح ارتش اسرائیل، دیوار در دو منطقه مرزی به طول 13 کیلومتر ساخته خواهد شد، منطقه اول در بخش غربی مرزها و به موازات رأس الناقوره و دومی در شرق و نزدیک روستای المطله خواهد بود.

ارتش اسرائیل می گوید این دو منطقه مرزی دو نقطه ضعف در امنیت مرزی اسرائیل هستند. بلندی دیوار به 7 متر خواهد رسید و قرار است روی آن سیم خاردار با ارتفاع 40 سانتیمتر نصب شود. اسرائیل دستگاه های رصد و وسایل الکترونیکی امنیتی را روی دیوار قرار خواهد داد.

هزینه ایجاد این دیوار حدود 35 میلیون دلار است و اسرائیل به خط آبی بین خود و بین لبنان -خط مرزهای بین المللی بین دو طرف- متعهد خواهد بود و دیوار بر اساس آن خط ساخته خواهد شد.

ارتش اسرائیل قصد دارد بر اساس بودجه ای که در دسترس دارد در آینده دیوار را در سایر مناطق نیز ایجاد کند. گفتنی است دیوار موجود در مرزهای اسرائیل و لبنان در دهه نود قرن گذشته ساخته شده است و به دلیل قدیمی بودن، نمی تواند مانع تهدیدات موجود در مرزها باشد.

اسرائیل در خصوص ساخت دیوار، نامه هایی از طریق نیروهای یونیفل-نیروهای موقت سازمان ملل متحد در لبنان- فرستاده و در نامه خود توضیح داده است که بر ساخت این دیوار به هر قیمتی که باشد اصرار دارد و در صورت تعرض طرف لبنانی یا سازمان حزب الله به روند کار، با قاطعیت پاسخ خواهد داد.

در همین زمینه، روزنامه هاآرتص نوشت منابع امنیتی عالی رتبه در تل آویو خبر دادند فرمانده ارتش اسرائیل در بخش های شمالی، قصد دارد دیوار امنیتی جدیدی به مساحت چندین کیلومتر در مرزهای لبنان ایجاد کند.

پایگاه اینترنتی روزنامه عبری هاآرتص به نقل از ارتش اسرائیل نوشت دیواری با ارتفاع 6 متر بر مرزهای اسرائیل و لبنان شبیه به دیواری که در مرزهای مصر برای جلوگیری از نفوذ مهاجران غیرقانونی و عناصر تروریست ساخته شده است، احداث خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد هزینه ساخت دیوار به صد میلیون شِکِل(واحد پول رژیم صهیونیستی) -حدود 28 میلیون دلار- خواهد رسید و ساخت آن در مناطق نزدیک به راس الناقوره مشرف به مرزهای مشترک با لبنان آغاز خواهد شد.

دو هفته قبل، نیروهای اسرائیل یک شهروند لبنانی را که از منطقه مشرف به جنوب لبنان به اراضی اشغالی نفوذ کرده بود بازداشت کردند و به کشورش بازگرداندند. اسرائیل در ماه مه سال 2000 بعد از حدودا 22 سال اشغالگری، از جنوب لبنان عقب نشینی کرد.

اوایل امسال، اسرائیل ساخت دیوار امنیتی به طول 8 متر را بر مرزهای مشترک با مصر را که از سال 2010 آغاز شده بود به پایان رساند.

سوال اصلی در این زمینه این است که آیا اسرائیل با ساخت دیوارهای امنیتی و با اجرای طرح انتقال یک ملیون شهرک نشین از اراضی شمالی خود در رویارویی بعدی قادر به کنترل تهدید راهبردی موشک های حزب الله که تعداد آن طبق گزارش منابع اسرائیل به 150 هزار فروند می رسد خواهد بود؟

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها