نخستین گام لبنانی ها بسوی استقلال

نخستین گام لبنانی ها بسوی استقلال
جمعه 17 تير 1390 - 08:12

وزير پيشين لبنان، تشکيل دولت جديد اين کشور به نخست وزير "نجيب ميقاتي" را نخستين گام بسوي استقلال لبنان دانست .

"ميشل سماحه" در گفت و گو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: دولت ميقاتي نخستین دولتي است که در مسيراستقلال کشور گام بر مي دارد؛ بويژه اينکه گروههاي طرفدار استقلال اين دولت را تشکيل داده اند. اين گروهها هم در پارلمان هم در ميان ملت لبنان در اکثريت هستند و راي اعتماد به دولت دستاوردي مهم براي کشور قلمداد مي شود.

سماحه تاکید کرد: گروههاي مقاومت فرهنگ جديدي را برای خودباوري ، رهايي از سياستهاي ديکته شده و مقابله با زورگویی اسرائيل در جامعه بنيان نهاده اند.

اين سیاستمدار لبنانی اظهار داشت: نيروهاي مقاومت در دولت جديد با هم همپيمان شده اند؛ نيروهايي که از دهه هشتار قرن گذشته تا آزادي جنوب لبنان در سال 2000 و جنگ سال 2006 پيوسته حضور فعال در صحنه داشته اند.

سماحه اراده ملت لبنان را از ديگر عوامل شکل گيري دولت دانست و گفت: رژيم صهيونيستي هنگاميکه در جنگهاي نظامي عليه لبنان با شکست مواجه شد، کوشيد در امور داخلي لبنان مداخله کند و به دادگاه بين المللي، تحقيقات تقلبي و شاهدان دورغين متوسل شد.

سماحه تاکيد کرد: دادگاه بين المللي از نظر لبنان قانوني نيست، و احکام صادره آن هر چند که بين المللي باشد طبق قانون اساسي لبنان مشروعيت ندارد.

اين وزير سابق لبناني خاطرنشان کرد: عضويت دائم لبنان در شوراي امنيت به مدت يک سال، اين امکان را براي بيروت فراهم مي کند که لايحه اي را به شوراي امنيت براي ابطال حکم دادگاه بين المللي ارائه دهد زيرا روند تحقيقات انجام شده از ابتدا با اهداف سياسي و نه حقوقي بوده است.

به گفته سماحه  لبنان از سال 2004 و پس از اشغال عراق از سوي سفارت آمريکا در بيروت اداره مي شد؛ بويژه اينکه پس از تعيين فليمتن بعنوان سفيرآمريکا در بيروت ، لبنان اجازه نداشت دولت تشکيل دهد، تصميمي بگيرد و حتي بدون موافقت وي  توافقنامه اي را امضا کند. فيلتمن خط مشي  کشور را تعيين و به سياستمداران لبنان ديکته مي کرد. اما  با تشکيل دولت ميقاتي ، اين مسائل نيز به پايان رسيد.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها