زورین؛ سیستم عاملی که حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد

زورین؛ سیستم عاملی که حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد
شنبه 10 تير 1396 - 09:24

«زورین» به عنوان یک سیستم عامل بر پایه اوبونتو گسترش پیدا کرده است.

العالم - فضای مجازی

در یک اتفاق هیجان انگیز یک نسخه از سیستم عامل زورین همراه با جذابیت های بصری بسیار فوق العاده همچون ویندوز و بعضا بهتر از آن وارد عرصه فناوری شده است. «زورین» عنوان این سیستم عامل است که بر پایه اوبونتو گسترش پیدا کرده و حرف های جدیدی برای گفتن دارد.

بسیاری به سیستم عامل های لینوکسی این ایراد را می گرفتند که گرافیک ضعیفی دارد و کارکردن با آن نیاز به علم این سیستم عامل دارد. از طرفی نیز این سیستم عامل به دلیل عدم ارتباط قوی با گرافیک و از این قبیل ویژگی ها که ویندوز با آن دست و پنجه نرم می کند، از امنیت بسیار بالایی برخوردار بود و اکثر امنیت کاران از نسخ های مختلف این سیستم عامل استفاده می کنند. اما در یک اتفاق هیجان انگیز یک نسخه از این سیستم عامل همراه با جذابیت های بصری بسیار فوق العاده همچون ویندوز و بعضا بهتر از آن وارد عرصه فناوری شده است. «زورین» عنوان این سیستم عامل است که بر پایه اوبونتو گسترش پیدا کرده و حرف های جدیدی برای گفتن دارد.

ویندوز

ویندوز 10 را می توان یک سیستم عامل بسیار بزرگ دسکتاپی دانست؛ اما نه برای همه! برای افرادی که عمقا به موارد امنیتی و حریم شخصی توجه دارند، یک سیستم عامل لینوکسی می تواند به عنوان جایگزین ویندوز 10 مورد استفاده قرار گیرد؛ اما مشکل در این بین چسیت؟ یادگیری کار با رابط کاربری جدید لینوکسی مسلما برای برخی از کاربران سخت خواهدبود. اگر شما همشه از سیستم عامل ویندوز استفاده کرده باشید، مهاجرت به یک توزیع لینوکسی و محیطی مثل گنوم یا یونیتی می تواند برایتان گیج کننده و حتی ترسناک باشد.

خوشبختانه برای چنین افرادی، چند سیستم عامل لینوکس وجود دارد که رابط کاربری آن ها بسیار شبیه به ویندوز طراحی شده است و اساسا مخصوص کاربران ویندوزی ایجاد شده اند. یکی از محبوب ترین این سیستم عامل ها را می توان Zorin OS دانست که حالا نسخه 12 آن نیز منتشر شده است. این سیستم عامل به نحوی طراحی شده که برای کاربران سیستم عامل دسکتاپی مایکروسافت آشنا باشد. در حالی که شرکت توسعه دهنده این سیستم عامل لینوکسی برای نسخه Ultimate مبلغی از کاربر دریافت می کند، اما نسخه اصلی موسوم به Core به طور کاملا رایگان در اختیار تمامی علاقه مندان قرار دارد.

برنامه کاربردی

بسیاری از اپلیکیشن های داخی سیستم عامل چه از نظر بصری و چه از نظر عملکرد ارتقا یافته اند. Zorin OS 12 براساس نسخه 4.4 کرنل لینوکس توسعه داده شده است و به همین دلیل با طیف وسیع تری از سخت افزارها همخوانی خواهدداشت. علاوه بر این، استفادهاز کرنل یادشده باعث می شود تا عملکرد و امنیت سیستم عامل نیز ارتقا یابد. از آنجا که Zorin OS 12 بر پایه اوبونتو نسخه 16.04LTS توسعه داده شده است.

بسیاری از بروزرسانی های امنیتی این توزیع را تا سال 2021 دریافت خواهدکرد. همین عامل باعث می شود Zorin OS 12 برای سازمان ها، مدارس، ادارات دولتی و کسب و کارها یک انتخاب بسیار ایده آل باشد. تیم سازنده این سیستم عامل می گوید: با Zorin OS 12 ما زمان بندی جدیدی برای آینده ایجاد کردیم. نسخه های اصلی این سیستم عامل هر دو سال یک بار منتشر خواهندشد.

در این بین نیز تعدادی بروزرسانی برای اپلیکیشن های موجود در Zorin OS 12 منتشر خواهدشد. علاوه بر این آپدیت هایی برای پشتیبانی از سخت افزارهای جدید، افزایش امنیت، رفع مشکلات، بهبود عملکرد و... نیز منتشر خواهدشد. این زمان بندی باعث می شود توازن بسیار خوبی بین استفاده از یک تکنولوژی و جدیدترین ویژگی های آن برقرار شود. وقتی که در هر لحظه فقط بر انتشار یک نسخه تمرکز داشته باشیم، مطمئنا قادر خواهیم بود بهترین تجربه کاربری ممکن را برای تمام افرادی که Zorin OS استفاده می کنند، به ارمغان بیاوریم.

مرورگر

سیستم عامل Zorin OS قابلیت های بسیار خوبی ارائه می دهد که از آن جمله می توان به یکپارچه سازی مروگر فایل با گوگل درایو اشاره کرد. این یعنی کاربران گوگل می توانند به راحتی و بدون مراحل سردرگم کننده، به فایل های موجود روی فضای ابری خود دسترسی داشته باشند. مرورگر کروم به صورت پیش فرض روی سیستم عامل مورد بحث نصب شده است که برای زمان حاضر یک انتخاب مناسب به حساب می آید. البته اگر از طرفداران فایرفاکس باشید، امکان استفاده از این مرورگر نیز برای شما وجود دارد؛ اما کروم در حال حاضر بهتر از هر مرورگر دیگری روی Zorin OS کار می کند.

ژست کاربردی

تمام بخش های رابط کاربری سیستم عامل یادشده را می توان شخصی سازی کرد.امکاناستفاده از ظاهر کلی شبیه به گنوم یا حتی مک اواس در نسخه (Ultimate) نیز وجود دارد. محیط دسکتاپ حتی شامل یکسری ژست کاربردی هم می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم: سه ضربه انگشت بخش نمای کلی فعالیت ها را باز خواهدکرد؛ چهار بار درگ کردن انگشت به بالا یا پایین، باعث جا به جایی بین محیط های کاری می شود؛ سه مرتبه فشار و نگه داشتن انگشت باعث جا به جایی بین اپلیکیشن ها می شود.

خرید

حال اگر شما هم به استفاده از این سیستم عامل علاقه مند شده اید؛ می توانید نسخه مورد نظرتان را از سایت رسمی پروژه دانلود کنید. اگر اولین بار است که قصد استفاده از Zorin OS دارید، پیشنهاد می شود ابتدا نسخه رایگان (Core) را نصب کنید و سپس در صورتی که از کار با آن لذت بردید، می توانید با مبلغ 15 یورو نسبت به خرید نسخه Ultimate اقدام کنید.

حاشیه ها

بسیاری معتقدند که این سیستم عامل رشد بسیار زیادی را با خود همراه  ندارد و مخاطبان زیادی را جذب نخواهدکرد. اولین دلیل آن را هزینه ای بودن این سیستم عامل می دانند. کاربران لینوکس عادت به پرداخت هزینه برای استفاده روی کامپیوتر شخصی خود ندارند و این باعث می شود تا مقدار بسیار زیادی از این اتفاق ناراحت شوند.

ارزش

اما در واقعیت این سیستم عامل ارزش پرداخت 15 یورو را دارد. شما با پرداخت این هزینه به راحتی یک سیستم عامل بسیار امن و قدرتمند در انجام سریع برنامه ها را در اختیار دارید و از طرفی نیز توانسته اید محیط ویندوزی را نیز با خود همراه کنید که این ویژگی قدرتمند از اینکه بخواهید دو سیستم عامل روی رایانه شخصی خود نصب و پردازش کنید، جلوگیری می کند.

اوبونتو

اما این سوال پیش می آید که آینده سیستم عامل لینوکس اوبونتو، چه خواهدشد؟ چندین سال قبل توسعه دهندگان اعلام کردند یکی از بزرگ ترین اتفاقات دنیای تکنولوژی دستگاه های موبایل خواهدبود. آن ها دقیقا درست می گفتند؛ اما اوبونتو نتوانست از این پتانسیل استفاده کند و تاثیر بسزایی در این فضا داشته باشد. حالا به نظر می رسد کنونیکال این بار نیروی خود را بر اتفاق بزرگ دیگری متمرکز کرده است؛ سرویس های ابری و محصولات اینترنت اشیا. اما همچنان میلیون ها نفر از اوبونتو روی کامپیوترهای دسکتاپ استفاده می کنند و شاتل ورث برای این کاربران توضیح می دهد که قرار است کمپانی متبوع او بر چه مواردی تمرکز کند.

شاتل ورث در پست طولانی خود که روی گوگل پلاس منتشر شده، مشخصا چند نکته را شفاف سازی کرده است: در حالی که تیم موبایل منحل شده و کنونیکال بر فضاهای سودآور بیشتر، شامل سرورها و دستگاه های دیگر تمرکز کرده است؛ همچنان به انتقال تجربه عالی از کیفیت کار با سیستم دسکتاپ ادامه خواهدداد.

کنونیکال روی میز کار گنوم سرمایه گذاری می کند که در حال حاضر مانند Xubuntu یا Kubuntu، بخش اصلی اوبونتو است. اما هم زمان با Ubuntu 18.04LTS اوبونتو گنوم نسخه پیش فرض این سیستم عامل خواهدبود. در حالی که یونیتی 8 کنار گذاشته شده است، کنونیکال پوسته ای توسعه خواهدداد که باعث می شود ظاهر GNOME مانند محیط دسکتاپی باشد که متوقف شده است.

سیستم بسته اسنپ جدید در نسخه های بعدی اوبونتو نیز وجود دارد و علاوه بر آن می توانید از توزیع های دیگر گنوم/ لینوکس شامل فدورا، دبیان و اپن سوس (اپن سوز) نیز استفاده کنید. در حالی که محیط پیش فرض دسکتاپ به گنوم تغییر می کند؛ بسته های یونیتی 7 برای افرادی که به آن ها نیاز دارند، در دسترس خواهدبود. البته ممکن است یونیتی 8 به طور کامل متوقف نشود و توسعه دهندگان دیگر تمایل داشته باشند روی آن کار کنند.

پیشنهاد ویندوزی

سرانجام مایکروسافت به قابلیت های بالای متن باز (open-source) در جهان پی برد و از طرفی لینوکس در پی بررسی گزینه هایی است که از طریق آن بتواند دامنه فعالیتش را توسعه دهد. در یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «بهبود Bash درویندوز و کنسول ویندوز»، ریج ترنر مدیر ارشد برنامه های مایکروسافت، توسعه دهندگان لینوکس را ترغیب کرد تا از ویندوز 10 استفاده کنند.

ترنر خطاب به توسعه دهندگان لینوکس، توضیح می دهد: عضو اینسایدر ویندوز 10 شوید، از ابزارها استفاده کنید، هاست خودتان را روی آپاچی اجرا کنید و از طریق کدهای جاوا به بانک اطلاعاتی خودتان در MySQL دسترسی پیدا کنید.

ترنر در ادامه به این موضوع اشاره می کند که زیرسیستم های ویندوز برای لینوکس وجود دارد که به توسعه دهندگان کمک می کند تا همه ابزارهای مورد نیازشان را برای کدنویسی داشته باشند و از مزایای ویندوز 10 استفاده کنند. ترنر همچنین می گوید: در هر صورت شما معمولا از لینوکس برای ساخت یک برنامه استفاده می کنید.

همچنین می توان از زبان های برنامه نویسی Erlang و C استفاده کنید، خصوصا اینکه ویندوز 10 امکان استفاده از Bash WSI را فراهم می کند. این امر زندگی را آسان تر می سازد و به ما کمک می کند محصولی بسازیم که همه از آن استفاده کنند. البته مایکروسافت مشتاق به بهبود WSI در ویندوز 10 است و ترنر می گوید هدف نهایی این است که ویندوز به صورت کامل سازگار با ابزارهایی باشد که در لینوکس اجرا می شوند. او می گوید: «در عین حال ما راهی طولانی برای همگام سازی ابزارهای موجود در لینوکس داریم».

اخیرا، مایکروسافت به عنوان عضو پلاتینیوم به بنیاد لینوکس پیوست و متعهد شد تا در توسعه متن باز مشارکت کند. در زمان تصدی استیو بالمر، اظهار نظرش در مورد لینوکس که آن را یک «سرطان» خوانده بود، بسیاری از مردم را شگفت زده کرد؛ اما با مدیریت ساتیا نادلا شرکت مایکروسافت رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است و تصمیم دارد به عنوان یک اولویت به اکوسیستم متن باز نزدیک تر شود.

 

هفته نامه صدا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها