اصلاح جدید در فرمان ضد مهاجرتی ترامپ

اصلاح جدید در فرمان ضد مهاجرتی ترامپ
شنبه 10 تير 1396 - 09:56

یک رسانه آمریکایی بامداد شنبه گزارش داد که با اصلاح انجام شده در فرمان مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، برخی اتباع شش کشور هدف می‌توانند وارد خاک آمریکا شوند.

العالم - آمریکا

دیوان عالی آمریکا روز سه‌شنبه حکم به اجرای بخشی از فرمان ضد مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص ممنوعیت ورود اتباع 6 کشور مسلمان از جمله ایران به خاک آمریکا داد.

«ترامپ» روز 28 ژانویه 2018، حدود یک ماه پس از ورود به کاخ سفید یک دستور اجرایی امضا کرد که ورود اتباع هفت کشور مسلمان (ایران، سودان، سومالی، سوریه، یمن، لیبی و عراق) به خاک آمریکا را ممنوع می‌کرد.

این فرمان، پس از اجرایی شدن باعث ایجاد هرج و مرج و اعتراضات گسترده در فرودگاه‌های آمریکا و شهرهای این کشور شد. این موضوع باعث شد که دادگاه فدرال ایالت واشنگتن، و پس از آن دادگاه تجدید نظر شعبه نهم ایالات متحده آمریکا اجرای آن را متوقف کنند.

ترامپ در واکنش، روز 16 مارس این دستور اجرایی را لغو و نسخه اصلاح‌شده‌ آن، موسوم به فرمان شماره 13780 را امضا کرد. در فرمان جدید، نام کشور عراق حذف شده بود و بنابراین محدودیت‌ها اتباع شش کشور مسلمان دیگر را شامل می‌شد.

اما چند فاضی آمریکا این فرمان ترامپ را نیز با صدور احکامی لغو کرد تا دولت ترامپ مجبور شود برای گرفتن تأیید اجرای آن پرونده را به دیوان عالی آمریکا ازجاع دهد.

سرانجام، دیوان عالی آمریکا روز 26 ژوئن اعلام کرد که بخش‌هایی از محدودیت‌های اعمال شده از سوی دادگاه‌های پایین‌تر علیه فرمان اجرایی ترامپ را برداشته است. این دادگاه در توضیح بیشتر اعلام کرد که فرمان مهاجرتی ترامپ، به استثنای آن دسته از اتباع 6 کشور مسلمان که دارای «ارتباطات اصیل» با شخص یا نهادی در ایالت متحده هستند، برای سایر اتباع این کشورها و با رعایت مفاد فرمان اجرایی شماره 13780 قابل اجرا است.

رسانه‌های آمریکا در توضیح درباره «ارتباطات اصیل» نوشته‌اند این مفهوم افرادی را شامل می‌شود که می‌خواهند وارد آمریکا شوند تا با عضو نزدیک خانواده خود - اعم از والدین، همسر، فرزند، داماد یا عروس، خواهر و برادر - زندگی یا ملاقات کنند. همچنین افرادی که به واسطه ارتباطات طولانی مدت با دانشگاه یا نهادهای دیگر آمریکا قصد ورود به این کشور دارند، مشمول این تعریف هستند.

در توضیح اولیه چنین آمده بود که بستگان درجه دو از جمله عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها، پدر و مادر بزرگ، نوه و نامزد مشمول «ارتباطات اصیل» نیستند و نمی‌توان با آنها ویزا گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که مقام‌های دولت ترامپ تنها ساعاتی قبل از به اجرا گذاشته شدن قواعد جدید درباره فرمان منع مهاجرتی ترامپ تصمیم گرفتند از ورود نامزدها جلوگیری نکنند و آنها را مشمول معافیت برای دریافت روادید کنند.

مقام‌های دولت ترامپ از ارائه توضیحات درباره حذف نامزدها از شمول ارتباطات اصیل خودداری کرده‌اند. آنها با وجود این گفته‌اند که تصمیم برای مجاز کردن ورود آنها برگرفته از متن «قانون مهاجرت و ملیت» آمریکا است. 

خبرگزاری فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها