رزمایش روسیه و چین در بالتیک

رزمایش روسیه و چین در بالتیک
يکشنبه 11 تير 1396 - 13:32

چین و روسیه رزمایش‌های دریایی خود را در دریای بالتیک آغاز کرده‌اند و این نشانه‌ای مهم از همکاری نظامی میان دو طرف در منطقه‌ای است که برای ناتو بسیار مهم تلقی می‌شود.

العالم-اروپا

به گزارش آژانس خبری تاس، آندری دنیسف، سفیر روسیه در چین روز جمعه اظهار کرد که رزمایش‌های مشترک از سوی نیروهای مسلح چین و روسیه منحصر به فرد است اما این مساله را رد کرد که این رزمایش نظامی برای تحریک قدرت‌های رقیب است.

منطقه بالتیک به یک مساله مجادله آمیز میان روسیه و ناتو بدل شده است چون هر دو طرف به دنبال تسلط بر آن هستند و به همین دلیل یکدیگر را به انجام اقدامات تحریک آمیز برای رقابت تسلیحاتی در اروپا متهم می‌کنند اما سفیر روسیه در چین نگرانی‌های غرب را بی مورد خواند.

وی به خبرنگاران گفت: نگرانی‌های غرب اصلا درست نیست، آنها رزمایش‌های نظامی و حضور روسیه در بالتیک را تهدید می‌دانند.

در سال‌های اخیر چین و روسیه رزمایش‌های مشترک دریایی در دریای بالتیک داشته‌اند؛ جایی که ناتو هم رزمایش‌های دفاعی خود را در آن افزایش داده است.

در رزمایش مشترک نظامی دریایی 2017 که اخیرا آغاز شده چین یک یگان از موشک رهگیر ناوشکن خود را موسوم به "چانگشا"، ناوچه چندمنظوره "یونچنگ"، یک کشتی پشتیبان،‌ هلیکوپترهای حمل شونده بر روی ناو و تعدادی از تفنگداران ویژه نیروی دریایی را در سن پترزبورگ و کالینینگراد مستقر کرده است؛ کالینینگراد بخشی جدا از خاک اصلی روسیه است که در میان لهستان و لیتوانی در ساحل دریای بالتیک قرار دارد.

وزیر خارجه لیتوانی به خبرنگاران گفت که همکاری میان روسیه و چین می‌تواند تهدیدی برای منطقه باشد.

در واکنش وزارت دفاع روسیه هم بیانیه‌ای صادر کرد و در آن آورده که این رزمایش همیشگی و با هدف تقویت روابط میان دو کشور است.

همچنین قرار است براساس زمان بندی‌های صورت گرفته، یک رزمایش دیگر در اواسط ژوئیه سال جاری میلادی برگزار شود.

پکن و مسکو اخیرا هم یک قرارداد برای همکاری بیشتر و گسترده‌تر نظامی امضا کردند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها