پارلمان آلمان، فیسبوک را تهدید کرد

پارلمان آلمان، فیسبوک را تهدید کرد
يکشنبه 11 تير 1396 - 14:50

مجلس آلمان طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن اگر شبکه های اجتماعی، طی مدت ۲۴ ساعت پیام هایی که دارای محتوای مجرمانه می باشند، حذف نکنند با پرداخت جریمه ۵۷ میلیون دلاری مواجه خواهند شد.

العالم - اروپا

بر اساس قانون جدید آلمان، شبکه های اجتماعی که بیشتر از دو میلیون کاربر فعال در این کشور دارند، موظف هستند تا پیام هایی که در میان مردم ایجاد نفرت و تفرقه می کنند یا دارای محتوای مجرمانه می باشند، ظرف ۲۴ ساعت حذف کنند. این قانون از ماه اکتبر اجرایی خواهد شد.

البته این سایت ها فرصت دارند تا مطالبی را که صریحا غیرقانونی به نظر نمی آیند طی مدت ۷ روز مورد بازنگری قرار دهند. با این اوصاف باید گفت قانون جدید آلمان یکی از سختگیرانه ترین قوانین در مورد شبکه های اجتماعی در جهان به حساب می آید که عدم رعایت آن می تواند جریمه بسیاری سنگینی را برای شرکت هایی همانند فیس‌بوک و توییتر در پی داشته باشد.

فیسبوک طی بیانیه ای اعلام کرد:  ما با هدف دولت آلمان برای مبارز با نفرت پراکنی موافق هستیم. اما تنها در صورت همکاری میان دولت ها و شبکه های اجتماعی است که چنین قانونی ها می توانند به درستی اجرا شوند و در حل این معضل مهم اجتماعی تاثیر گذار باشند. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا امنیت و آرامش را برای کاربران خود در این پلتفرم ایجاد کنیم.

البته این قانون از سوی گروه های حامی حقوق بشر و نمایندگان شبکه های اجتماعی محکوم شده است.

آن ها معتقد هستند که شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از جریمه شدن بسیار محتاط عمل خواهند کرد به طوری که این موضوع سبب خواهد که آن ها پیام های زیادی را پاک کنند که حتی ممکن است دارای محتوای مجرمانه نیز نباشند. در نتیجه این امر سبب سانسور شدیدی خواهد شد.

قبل از قرائت این قانون توسط پارلمان آلمان، وزیر دادگستری این کشور، Heiko Mass اعلام کرد که نفرت پراکنی در آلمان در طی دو سال گذشته، سه برابر افزایش یافته است. او افزود: اگرچه با اجرای این قانون نیز نمی توان به طور کامل این مشکل را حل کرد اما می توان تا حدی زیادی جلوی آن را گرفت. از طرف دیگر او معتقد است تا زمانی که به شرکت های بزرگ فشار سیاسی وارد نشود، آن ها اقدامی برای حذف محتوای غیرقانونی انجام نمی دهند.

از سوی دیگر شرکت فیسبوک اعلام کرد که قبل از تصویب این قانون، این شرکت ۳هزار کارمند جدید استخدام کرده است تا بتواند میلیون ها گزارشی که در هفته برای آن ها ارسال می شود مورد بررسی قرار دهند. فیسبوک افزود که آن ها توانسته اند با این کار رشد خوبی در پیشگیری از انتشار محتوای مجرمانه داشته باشند.

فیسبوک در ادامه بیانیه خود به گزارش اخیر کمیسیون اروپا استناد کرد. در این گزارش آمده است که ۸۰ درصد محتوای غیرقانونی گزارش شده در آلمان تاکنون حذف شده است.

Mass هم چنین درخواست کرد تا این قانون در سراسر اتحادیه اروپا اجرا شود. البته کمیسیون اروپا اخیرا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن وب سایت های مختلف را مجبور خواهد کرد تا ویدیوهایی که دارای گفتار تنفرآمیز هستند یا باعث تحریک تروریست ها می شوند، حذف کنند. البته این قانون باید به تصویب پارلمان اتحادیه اروپا برسد.

 

وب سایت کلیک

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها