داعشی‌ها بدون ریش ... هراس در موصل آزاد شده

داعشی‌ها بدون ریش  ... هراس در موصل آزاد شده
سه شنبه 13 تير 1396 - 00:23

یک مجلۀ آمریکایی فاش کرد که صدها تن از عناصر تروریست داعش، با تراشیدن ریش و عوض کردن لباس، بین مردم موصل زندگی می کنند و مردم از ترس انتقام، آن ها را لو نمی دهند.

العالم – عراق
مجلۀ «دیلی بست» نوشت «سنان الجبوری» از مغازه داران منطقۀ «حی الاندلس» است، این منطقه که در موصل شرقی واقع شده، از ماه ژانویۀ از دست داعش آزاد شده است.
سنان الجبوری که به سبب تحولات منطقه، بیکار شده است، می گوید: دستکم 30 تن از جنگ جویانِ داعش، در حی الاندلس به سر می برند.

«زهیر الجبوری» عضو انتصابی دولت عراق در شورای شهر موصل نیز گفت: صدها تن از جنگ جویان داعش، هنوز در موصل زندگی می کنند و تنها تغییری که کرده اند، آن است که ریش خود را تراشیده و لباس خود را عوض کرده اند.

زهیر الجبوری، سخنگوی «بسیج نینوا» است. بسیج نینوا از سنی هایی تشکیل شده است که در موصل، با داعش جنگیدند.

وی تاکید کرد که عناصر داعش، همچنان در موصل «فعال» هستند و استفاده از عبارت «هسته های خاموش» برای نامیدن آن ها درست نیست، زیرا آن ها فعالند و هر از گاهی مرتکب عملیات تروریستی می شوند.

زهیر الجبوری توضیح داد: همۀ اعضای تشکیلات داعش، جنگ جو نیستند، شماری از آنان فقط اندیشه های داعش را تایید می کنند و با کمک های مالی از آن پشتیبانی می کنند. بنابراین داعش، به عنوان یک سازمان شکست خورد اما به عنوان یک گروه تروریستی هنوز شکست نخورده است.

سنان الجبوری نیز در این خصوص گفت: عناصر داعش، هفتۀ گذشته به یک بازار محلی در موصل شرقی حمله کردند و کمربندهای انفجاری خود را در میان مردم و خریداران منفجر کردند. در همان هفته، 45 تن از این عناصر، به منطقۀ «حی التنک» در بخش غربی موصل حمله کردند و مردم غیرنظامی را کشتند. پیش از آن نیز دو تن از افراد سرشناس موصل شرقی را کشتند و من تهدیدِ عناصر داعش را هر روز در موصل احساس می کنم.

وی افزود: مردم موصل، عناصر داعش را به مسئولان معرفی نمی کنند، زیرا از انتقامجویی این گروه تروریستی بیمناکند. علاوه بر آن، فساد در موصل بیداد می کند و هر یک از جنگ جویان داعش می تواند با پرداخت 200 دلار به یکی از مسئولان، مدارکی به دست بیاورد که ثابت می کند هیچ ارتباطی به داعش ندارد و با داشتن این مدارک می تواند آزادانه در هر کجای عراق بخواهد تردد کند.

زهیر الجبوری نیز در این زمینه گفت: یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد آن است که بسیاری از افراد خانواده هایی که یکی از فرزندانشان عضو داعش بوده و کشته شده اند، همچنان به تفکرات داعشی باور دارند و ممکن است این تفکرات را به فرزندان خود نیز منتقل کنند.

زهیر الجبوری پیشنهاد کرد که برای پاکسازی موصل از عناصر داعش، نیروهای باید به جست وجوی منطقه به منطقۀ موصل و گفت وگو با تمام افراد منطقه بپردازند، آن گاه بازداشتگاهی موقت برای نگهداری از افراد مظنون ایجاد کنند و در مدتی محدود اقدام به انتقال این افراد به بازداشتگاه های بغداد کنند تا در آن جا از آن ها بازجویی شود.

205

 

پربیننده ترین خبرها