ردیابی ماهواره‌ها در ایران ممکن می‌شود

ردیابی ماهواره‌ها در ایران ممکن می‌شود
سه شنبه 13 تير 1396 - 01:45

رئیس سازمان جغرافیایی از امضا تفاهم‌نامه با سازمان فضایی یاد کرد و رصد ماهواره‌های پرتاب‌شده را ضروری دانست.

العالم - گوناگون

دکتر مهدی مدیری افزود: با توجه به توسعه علمی کشور، استفاده از توانمندی‌های کشور و تقویت آن امروز به صورت یک الزام درآمده است تا بتوانیم به اهداف چشم‌انداز موردنظر دست یابیم. با تدوین برنامه چهار ساله اول در سازمان جغرافیایی اقدام به طراحی و اجرای  ۴۲طرح نوآورانه کردیم که ۱۰ مورد از این طرح‌ها در زمینه توسعه فناوری‌ها مورد نیاز بوده است.
وی با تاکید بر این موضوع که این طرح‌ها مربوط به زیرساخت‌ها و اطلاعات مکانی می‌باشد، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه کیفی مجهزی کردیم که با بهره‌برداری از این آزمایشگاه، می‌توان  ۲۵ میلیون شغل تخصصی در کوتاه‌مدت در کشور ایجاد کرد. همچنین ما به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که برای اجرای پایان‌نامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های علوم زمین و سنجش از راه می‌توانند به صورت رایگان از این آزمایشگاه استفاده کنند.
معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، با یادآوری دستاوردهای تحقیقاتی سازمان جغرافیایی افزود: اعتقاد ما بر آن است که اطلاعات دقیق می‌تواند پایه تصمیم‌گیری‌های عقلایی باشد، بر این اساس هر چه اطلاعات ما دقیق‌تر باشد، می‌توانیم حوزه‌های فناوری را توسعه بیشتری دهیم.
وی همچنین از راه اندازی پژوهشکده‌ای مجازی در دانشگاه‌های پردیس فنی دانشگاه تهران و خواجه‌نصیرالدین طوسی خبر داد و اشاره کرد: در حال حاضر ایستگاه‌های فضایی متعددی در کشور ایجادشده که نیاز است از توانمندی‌های کشور در جهت رصد و کنترل ماهواره‌های پرتاب‌شده و دریافت اطلاعات ماهواره استفاده شود که این خدمات در قالب این تفاهم‌نامه ارائه می‌شود. با توجه به اینکه در برخی از مناطق شمال‌غرب کشور روزهای آفتابی کم است؛ از این‌رو ما سامانه‌هایی برای تهیه نقشه‌های سریع و درجا طراحی کرده‌ایم.
به گفته مدیری، این سامانه مجهز به خودرویی است که ۳ پهباد دارد و قادر است در زمان کمی داده‌ها را دریافت و آن‌ها را تبدیل به نقشه‌های مکانی کند.
معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از دیگر دستاوردهای سازمان جغرافیایی که  تهیه نقشه ناوبری هوایی است یاد کرد: این سامانه قادر به تصویربرداری هوایی برای بهره‌برداری در حوزه‌های مختلفی چون کشاورزی و دفاعی است. وی همچنین افزود این سامانه به‌منظور بررسی تغییرات پوسته زمین می‌باشد و یک پیش‌نشانگر دقیق برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه است.

منبع : click

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها