در نخستین روز نشست آستانه چه گذشت؟

در نخستین روز نشست آستانه چه گذشت؟
سه شنبه 13 تير 1396 - 14:31

خبرنگار اعزامی شبکه العالم گزارش داد، نخستین روز از نشست جدید آستانه با دیدار هیئتهای مختلف شرکت کننده در این نشست آغاز شد.

العالم - سوریه

"حسین مرتضی" روز سه شنبه از آستانه گزارش داد: نخستین دیدار بین هیئت های ایرانی و سوری برگزار شد و پس از آن هیئتهای آمریکایی و روسی بایکدیگر دیدار کردند. کشورهای تضمین کننده توافق مناطق کاهش تنش نیز دیدارهای جداگانه ای با هم داشتند.
خبرنگار العام خاطرنشان کرد: در گفتگوی کوتاهی با هیئتهای شرکت کننده در این نشست، و به ویژه هیئت ایرانی، دریافتیم که این دور از نشستها از جدیت بیشتری برخوردار است. در این دور از نشستها برخلاف گذشته همه طرفهای مذاکره کننده از جمله نمایندگان گروه های مسلح شرکت دارند.
حسین مرتضی تأکید کرد: اطلاعات به دست آمده، از توافق طرفها درخصوص دو منطقه از 4 منطقه توافق کاهش تنش حکایت دارد، یکی از آنها منطقه غوطه شرقی در ریف دمشق و دیگری منطقه شمال حمص است. اما درخصوص منطقه جنوبی که شامل استانهای السویداء، درعا و قنیطره می باشد، همه در انتظار پاسخ ترکیه درباره مناطقی هستند که جبهه النصره و دیگر گروه های وابسته در آنجا مستقر می باشند.
خبرنگار العالم گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، گفتگوهایی درخصوص استقرار نیروهای نظامی در مناطق کاهش تنش چهارگانه صورت گرفته است، و به نظر می آید که این نیروها تابع کشورهای تضمین کننده توافق هستند.
بر اساس این گزارش، روسیه سعی دارد نیروهایی از کشورهای دیگر از جمله چند کشور عربی و اروپایی را نیز در این فرایند مشارکت دهد، اما این تلاشها تا کنون قطعی نشده و هیچ دولتی با این موضوع موافقت نکرده است. دولت سوریه نیز هنوز درخصوص این مسأله اظهار نظر نکرده است.
خبرنگار العالم به نقل از منابع آگاه تأکید کرد، موضوع دیگری که در نشست جدید آستانه بررسی خواهد شد، مسأله ربوده شدگان و بازداشتی ها است، و احتمالا هیئت رسمی سوریه و همچنین گروه های مسلح شرکت کننده در این نشست، فهرستهایی را در این زمینه داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها