ترامپ:

ما نباشیم اعراب سقوط خواهند کرد

ما نباشیم اعراب سقوط خواهند کرد
سه شنبه 13 تير 1396 - 16:45

درک درست بحران کنونی روابط کشورهای خلیج‌ فارس بدون توجه به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی پیش از ورود به کاخ سفید، ممکن نیست.

العالم - خاورمیانه

«فیصل القاسم» نویسنده و روزنامه‌نگار سوری‌الاصل و مجری شبکه قطری الجزیره، در تحلیلی درباره به وجود آمده بین قطر و کشورهای عربی نوشت که آمریکا دیگر به متحدان عرب خود به چشم شریک نگاه نمی‌کند بلکه آنها را کشورهای پولدار و ثروتمندی می‌بیند که تا دینار آخر باید بهای حمایت آمریکا از این کشورها را پرداخت کنند.

به نوشته این روزنامه نگار، ترامپ پیش از سفر تاریخی خود به عربستان در صفحه توییتر خود نوشته بود «اعراب باید میلیاردها دلار به آمریکا در مقابل دفاع از آنها پرداخت کنند، اگر ما نباشیم آنها سقوط می‌کنند» و در یک توئیت دیگر نوشته بود «آنها (اعراب) تنها یک طبل توخالی و بزدل هستند، آنها فقط پول دارند اما شجاعت ندارند».

وی سپس به برخی دیگر از توئیت‌های ترامپ اشاره کرد که نوشته بود «به اعراب بگویید که ما خواهان نفت مجانی به مدت 10 سال آینده هستیم در غیر این صورت از هواپیماهای خاص شما حمایت نخواهیم کرد... پرداخت کنید». ترامپ سپس روسای جمهور سابق آمریکا را به تمسخر گرفته و می‌گوید: می‌بینید چگونه برخی کشورهای عربی با رهبران سیاسی کودن ما بازی می‌کنند تا از آنها در برابر داعش حمایت کنند... چرا بها پرداخت نمی‌کنند؟ ترامپ حتی در یک توئیت خود می‌نویسد که «ما آماده حمایت از برخی کشورهای عربی در برابر ایران و دیگران از طریق ارسال کشتی‌های جنگی هستیم... در مقابل این حمایت چه مقدار پرداخت می‌کنید؟».

این نویسنده سوری در ادامه با اشاره به عقد قراردادهای چند صد میلیارد دلاری در جریان سفر ترامپ به ریاض که یک عدد نجومی و بی‌سابقه است، نوشت که ترامپ پس از این قراردادها تهدیدات علیه عربستان را متوقف کرده و به تهدید علیه دیگر کشورهای عربی روی آورد.

القاسم در ادامه می‌نویسد که بحران بوجود آمده در خلیج‌فارس در درجه نخست یک بازی باج‌خواهی و «بها پرداخت کن سالم بمان» است.

پربیننده ترین خبرها