در پی حملات تروریستی اخیر؛

پاکستان تمام مرز خود با افغانستان را حصار می‌کشد

پاکستان تمام مرز خود با افغانستان را حصار می‌کشد
سه شنبه 13 تير 1396 - 21:26

پس از حملات تروریستی مرگبار در دو هفته گذشته در پاراچنار و کویته، پاکستان حصار کشی در مرز 2611 کیلومتری خود با افغانستان را برای پیشگیری از حملات تروریستی سرعت می بخشد.

العالم - آسیا

روزنامه انگلیسی زبان نیشن چاپ اسلام آباد به نقل از سرلشکر آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان نوشت: پاکستان در مرزهای خود با افغانستان به طور کامل حصارکشی خواهد کرد.

وی افزود: این حصارکشی در دو مرحله اجرا می شود که در مرحله اول ارتش پاکستان مناطق حساس تر را حصار خواهد کشید.

حصارکشی در مرز پاکستان و افغانستان پس از حملات تروریستی در پاکستان از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد. دولت و ارتش پاکستان مدعی بودند که این حملات در خاک افغانستان برنامه ریزی شده و تروریست هایی که در این حملات دست داشتند، از خاک افغانستان وارد این کشور شده بودند.

روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه ای اعلام کرده بود که ایجاد مرز امن بین پاکستان و افغانستان و ایجاد یک مکانیسم امنیت و مدیریت مرزی خوب و هماهنگ برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه ، ضروری است.

منابع امنیتی پاکستان مدعی هستند: با توجه به هم مرز بودن مناطق قبیله ای مهمند و باجور با ولایات ننگرهار و کنر افغانستان، این مناطق شاهد افزایش مکرر حملات تروریستی از سوی گروههای تروریستی مختلف بویژه گروه های جماعت الاحرار و تحریک طالبان پاکستان است.

ارتش پاکستان اعلام کرد در مرحله اول حصارکشی در مناطقی قبیله ای از جمله باجور، مهمند و خیبر که نفوذ تروریست ها از خاک افغانستان به پاکستان در آن بالاست، آغاز شده است و در مرحله دوم نیز مناطق باقی مانده در امتداد خط مرزی از جمله ایالت بلوچستان پاکستان، حصار کشیده خواهد شد.

این منابع افزودند: ارتش پاکستان علاوه بر حصارکشی در امتداد خط مرزی با افغانستان، قرار است پست های مرزی جدید با هدف بهبود نظارت و دفاع از مرزها، ایجاد کند.

مقامات امنیتی پاکستان می گویند: مرز طولانی 2611 کیلومتری با افغانستان که شامل 1230 کیلومتر در ایالت خیبرپختونخوا و مناطق قبیله ای پاکستان و 1381 کیلومتر در ایالت بلوچستان است، حصارکشی خواهد شد.

این مقام ها افزودند: از 1230 کیلومتر واقع شده در ایالت خیبرپختونخوا و مناطق قبیله ای پاکستان، 237 کیلومتر بعنوان مناطق حساس که نفوذ تروریست ها در آن بالاست، شناخته می شود که در فاز اول در آن حصار کشیده خواهد شد.

این منابع مدعی شدند: تا کنون 43 پست مرزی جدید در این مناطق احداث شده و قرار است 63 پست مرزی دیگر در این منطقه احداث شود.

مقام های ارشد ارتش پاکستان می گویند: قرار است تا سال 2019 میلادی، 338 پست مرزی در امتداد خط مرزی راه اندازی شود.

دولت و ارتش پاکستان برای توقف نفوذ تروریست ها از خاک افغانستان به این کشور، از سال گذشته علاوه بر آغاز حصارکشی، مکانیسم مدیریت مرزی را نیز آغاز کرده اند.

علاوه بر حصارکشی در امتداد خط مرزی، دولت پاکستان به شهروندان افغان اجازه ورود به این کشور بدون مدارک لازم و گذرنامه معتبر نخواهد داد. این قانون از سال گذشته در گذرگاههای مرزی پاکستان اعمال شده است./منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها