نشست تحریم‌کنندگان قطر امروز در قاهره تشکیل می شود

نشست تحریم‌کنندگان قطر امروز در قاهره تشکیل می شود
چهارشنبه 14 تير 1396 - 06:12

وزرای خارجه چهار کشور عربی که دوحه را به اتهام حمایت از تررویسم و افراط‌گرایی تحریم اقتصادی و سیاسی کرده‌اند، امروز( چهارشنبه) در قاهره بر سر آینده روابط با قطر، دیدار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای تصریح کرد که این وزرا در نشست‌شان درباره گام‌های بعدی در تعامل با قطر رایزنی و تبادل نظر خواهند کرد.

«احمد ابوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، نشست چهارجانبه بنا به دعوت «سامح شکری» وزیر خارجه مصر برگزار خواهد شد.

ابوزید افزود، این نشست در چارچوب هماهنگ کردن مواضع و رایزنی‌ چهار کشور درباره گام‌های بعدی در تعامل با قطر، و نیز تبادل دیدگاه‌ها و ارزیابی تماس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در ارتباط با این بحران تشکیل می‌شود.

حدود یک ماه پیش، چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم»، روابط با این کشور را قطع کردند و برای از سرگیری روابط فهرستی شامل ۱۳ شرط ارائه دادند که از جمله آنها می‌توان به کاهش سطح روابط با ایران، بستن شبکه تلویزیونی الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه اشاره کرد.

۱۰ روز پیش عربستان و متحدانش اعلام کردند در صورت عدم پذیرش درخواست این کشورها،‌ دست به تحریم قطر خواهند زد. قطر ضمن اعلام آمادگی برای گفتگو، شروط ۱۳گانه را رد کرده است. این مهلت تعیین‌شده که شب گذشته پایان یافت، در پی میانجیگری کویت به مدت دو روز دیگر تمدید شد.

درهمین حال منابع سعودی بامداد امروز چهارشنبه اعلام کردند که پاسخ های قطر به درخواست های تحریم کننده کنندگان توسط کویت به این کشورها تحویل داده شده است.

ساعاتی پیش از نشست چهار کشور تحریم کننده قطر برای ارزیابی پاسخ این کشور به خواسته هایشان و مشخص کردن گام های بعدی، وزارت امور خارجه عربستان در پیامی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان، پاسخ رسمی قطر به خواسته های کشورهای تحریم کننده را از شیخ محمد العبدالله الصباح وزیر مشاور در کابینه کویت دریافت کرد.

این وزارتخاانه افزود الجبیر پاسخ قطر را در دیدار با وزیر کویتی در جده دریافت کرد.

قرار است نمایندگان چهار کشور تحریم کننده قطر (عربستان، امارات، مصر و بحرین) امروز به منظور ارزیابی پاسخ قطر و مشخص کردن گام های بعدی در قاهره تشکیل جلسه دهند.

الجبیر دوشنبه شب ابراز امیدواری کرده بود پاسخ قطر به خواسته های این کشورها مثبت باشد. وی تاکید کرد پاسخ قطر به طور دقیق بررسی خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها