پیوندهای عمیق عربستان با افراط‌گرایی در انگلیس

پیوندهای عمیق عربستان با افراط‌گرایی در انگلیس
چهارشنبه 14 تير 1396 - 08:38

بر اساس یک گزارش جدید، عربستان سعودی مهم‌ترین حامی خارجی افراط‌گرایی در انگلیس است.

العالم - اروپا

به نقل از بی‌بی‌سی؛ بر اساس گزارش جدید "جامعه هِنری جکسون،" عربستان سعودی مهم‌ترین حامی خارجی افراط‌گرایی در انگلیس به شمار می‌رود.
بنا بر اعلام این اندیشکده فعال در حوزه روابط بین‌الملل، باید نقش عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس در ترویج افراط‌گرایی در انگلیس و حمایت مالی از گروه‌های حامی این نگرش مورد بررسی قرار گیرد.
این در حالی است که سفارت عربستان در انگلیس، ادعا‌های مطرح‌شده در این گزارش را نادرست خواند. اما کابینه انگلیس برای انتشار گزارشی درباره گروه‌های حامی افراط‌گرایی در این کشور تحت فشار است. گزارش وزارت کشور انگلیس درباره این گروه‌ها هنوز تکمیل نشده و ابهاماتی درباره منتشر نشدن آن نیز وجود دارد.
بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه (امروز) منتشر شد، چندین کشور حاشیه خلیج فارس با ارائه کمک‌های مالی به مساجد و مراکز آموزشی اسلامی که میزبان مبلغان افراط‌گرا بوده‌اند، نقش مهمی در ترویج این عقاید در انگلیس ایفا کرده اند. عربستان در صدر این کشورها قرار دارد که با اشاعه «ایدئولوژی متعصبانه وهابی خود» به ترویج افراط‌گرایی دامن می‌زند.
بر اساس این گزارش، برخی نهادها در انگلیس که عربستان بودجه آن‌ها را تأمین می‌کند، متهم شده اند به طور مستقیم از عربستان اداره می‌شوند.

پربیننده ترین خبرها