"حضور ارتش ترکیه در مرز سوریه، اعلان جنگ نیست"

پنج‌شنبه 15 تير 1396 - 05:32

معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد آمادگی ارتش ترکیه در شمال غرب سوریه در حکم اقدامات مشروع علیه تهدیدی از جانب نیروهای کرد در منطقه عفرین است و ترکیه هرگونه حرکت خصمانه را تلافی خواهد کرد.

العالم - سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، نعمان کورتولموش چهارشنبه در مصاحبه ای، این سخنان را در واکنش به اظهارات فرمانده شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به "وای پی جی" بیان داشت که گفته بود، استقرار واحدهای نظامی ترکیه در نزدیکی مناطق تحت کنترل کردها در شمال غرب سوریه به مثابه اعلام جنگ است و می تواند در عرض چند روز باعث بروز درگیری شود.

شبه نظامیان کرد سوریه نقش اصلی را در یک ائتلاف تحت حمایت آمریکا برای تصرف شهر رقه یعنی پایگاه داعش در سوریه ایفا می کنند و منطقه ای در عفرین در فاصله 200 کیلومتری غرب رقه را در کنترل خود دارند. تنش ها بین نیروهای ترکیه و شبه نظامیان کرد سوریه طی هفته های اخیر پیوسته در حال افزایش بوده است.

کورتولموش گفت: هیچگونه اعلان جنگی وجود ندارد. ما در حال آماده شدن در مقابل تهدیدهای بالقوه هستیم. این یک اقدام مشروع است تا ما بتوانیم از استقلالمان حفاظت کنیم. ما در مقابل آنهایی که از افرین موشک می فرستند نمی توانیم ساکت بمانیم.

ارتش ترکیه ماه اوت گذشته وارد بخشی از شمال سوریه شد که در حدفاصل عفرین و یک منطقه بزرگتر تحت کنترل کردها در شرق قرار دارد و گفته است که در طول چند هفته گذشته به گلوله باران شبه نظامیان کرد سوریه در نزدیکی عفرین پاسخ داده است.

کورتولموش اظهار داشت: هدف اصلی شبه نظامیان کرد سوریه تهدید ترکیه است و اگر ترکیه حرکتی از آنان در شمال سوریه مشاهده کند، این امر تهدیدی علیه ترکیه خواهد بود و آنکارا دست به تلافی جویی متناسب خواهد زد. ما در این مورد اصلا شوخی نداریم. این یک رویکرد ضروری برای حفاظت از امنیت مرزهای ترکیه است.

آنکارا شبه نظامیان کرد سوریه را شاخه ای از گروه غیرقانونی کرد پ ک ک می داند که از دهه 1980 شورشی را در جنوب شرقی ترکیه شروع کرده است. ترکیه از تصمیم آمریکا برای مسلح کردن این گروهک عصبانی است.

وزارت دفاع ترکیه ماه گذشته اعلام کرد؛ وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) تلاش کرده است تا به آنکارا این اطمینان را بدهد که واشنگتن بعد شکست داعش، سلاحهای داده شده به شبه نظامیان کرد سوریه را از این گروه پس خواهد گرفت. ترکیه می گوید این گفته های مقامات واشنگتن چندان معتبر نیست.

کورتولموش گفت: هرگز موردی در خاورمیانه وجود نداشته است که گروهی در خاورمیانه مسلح شده باشد و بعدا سلاحهای خود را پس داده باشد. آمریکا چیزی بیش از یک سازمان تروریستی در سوریه تشکیل داده است. آنها یک ارتش کوچک تشکیل داده اند.

کورتولموش همچنین هشدار داد که شبه نظامیان کرد سوریه نباید برای بیرون راندن ساکنان عرب یا ترکمان از شهرک تل رفعت (که نزدیک به عفرین قرار دارد و از سوی این گروه و متحدان عربش در نیروهای دموکراتیک سوریه کنترل می شود) تلاش کند.

او افزود: اکثریت مردم تل رفعت عرب و ترکمان هستند و اگر شبه نظامیان کرد سوریه می گویند که برای تثبیت کنترل خود بر این شهر تلاش خواهند کرد، این به معنای پاکسازی قومی است که به نفع سوریه نخواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها