اردوغان: پایگاه ترکیه در قطر جز با درخواست دوحه تعطیل نخواهد شد

اردوغان: پایگاه ترکیه در قطر جز با درخواست دوحه تعطیل نخواهد شد
پنج‌شنبه 15 تير 1396 - 08:57

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر حمایت از قطر در تنش میان کشورهای حاشیه خلیج فارس با دوحه، تصریح کرد در صورتی که قطر درخواست بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در آن کشور را مطرح کند ما آماده ایم پایگاه نظامی مان را تعطیل کنیم.

العالم - ترکیه

اردوغان در مصاحبه با شبکه خبری فرانس 24 با اشاره به شروط 13 گانه کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با قطر که از جمله آنها بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر است تصریح کرد: این درخواست ها، تحت هر شرایطی غیر قابل اجرا است.

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: پیشنهادهای 13 ماده ای کشورهای عربی به قطر در واقع نادیده گرفتن حقوق و اقتدار یک دولت محسوب می شود و در نادیده گرفتن حق حاکمیت و داشتن دولت و حکومت به شمار می رود و این غیرقابل قبول است.

اردوغان در این مصاحبه افزود: بدون درخواست قطر به هیچ عنوان پایگاه خود را در خاک آن کشور تعطیل نخواهیم کرد و به توافق خود پایبند هستیم و درخواست تعطیلی این پایگاه غیرقابل قبول است.

وی افزود: جای سؤال است که کشورهای عربی چرا تعطیلی پایگاه های نظامی آمریکا و فرانسه را در خاک قطر مطالبه و درخواست نکرده اند؟

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: آنکارا و دوحه توافق نامه دفاعی در سال 2014 امضا کرده اند و ایجاد پایگاه نظامی نیز بر اساس آن عملیاتی شده است و در همان سال درخواست مشابهی برای ایجاد پایگاه را به دولت عربستان نیز دادیم و اعلام کردند که بررسی می کنند ولی پاسخی ندادند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از بحران در منطقه با پادشاه عربستان مذاکره کرده و از او خوسته ام که جلوی به وجود آمدن بحرانی دیگر در منطقه را بگیرد.

اردوغان با بیان اینکه نمی خواهیم در منطقه بحرانی دیگر به وجود بیاید، اظهار کرد، هم اکنون در کشور عراق و سوریه بحران جدی جنگ در جریان است و در منطقه خلیج فارس نیز خواهان بحران جدیدی نیستیم.

رئیس جمهور ترکیه در پایان همچنین مدعی شد: به هیچ عنوان نمی پذیریم که قطر دولتی تروریستی و یا حامی تروریسم است، زیرا در 15 سال گذشته دولت قطر را همواره علیه ترور و تروریسم دیده ایم.

216
 

پربیننده ترین خبرها