تاثیر گوشی‌ بر مغز حتی در حالت خاموش!

تاثیر گوشی‌ بر مغز حتی در حالت خاموش!
پنج‌شنبه 15 تير 1396 - 12:09

براساس نتایج یک مطالعه جدید که در مورد تاثیر گوشی‌های هوشمند بر مغز انجام گرفته است، فقط حضور یک گوشی حتی در حالت خاموش هم برای کاهش قدرت مغز و توانایی‌های شناختی صاحب آن کافی است!

العالم - گوناگون

این مطالعه که در Journal of the Association for Consumer Research به چاپ رسیده، بطور خاص پدیده فرار مغز و از دست دادن تمرکز در اثر حضور گوشی‌های هوشمند را مورد بررسی قرار داده است.
تاثیر گوشی‌های هوشمند بر مغز و کاهش ظرفیت شناختی افراد

در این مطالعه نشان داده شد که حضور یک گوشی هوشمند در نزدیکی فرد، قدرت توجه و تمرکز او را متزلزل خواهد کرد!

همچنین نتایج این تحقیق نشان داد تاثیر گوشی‌های هوشمند بر مغز و کاهش قدرت آن فقط منحصر به افرادی که به گوشی‌های هوشمند خود اعتیاد دارند نیست و تقریبا برای همه یکسان است.

این تحقیق با استفاده از دو آزمایش جداگانه انجام شد که هر دو از قوانین مشابهی پیروی می‌کردند و برای اندازه‌گیری سطح ظرفیت شناختی افراد به هنگام حضور گوشی انجام گرفتند.

آزمایش اولیه شامل 548 شرکت کننده در سه موقعیت مجزا بود. موقعیت اول، وضعیت میز نامیده شد، که ظرفیت شناختی فرد در حالتی که گوشی روی میز و در معرض دید فرد قرار داشت، اندازه‌گیری شد.

در وضعیت دوم، گوشی دور از دید اما در دسترس و در همان نزدیکی قرار داده شد. در وضعیت سوم، گوشی هوشمند کاملا از دسترس فرد خارج شد و در یک اتاق دیگر قرار گرفت.

نتایج آزمایش نشان داد که ارتباط قدرتمندی بین نزدیکی گوشی و کاهش توجه شناختی فرد وجود دارد و در معرض دید بودن یا نبودن گوشی تاثیر چندانی بر نتایج نداشت، تنها حضور گوشی کافی بود تا حواس فرد پرت شود!!

در آزمایش دوم از یک گروه نمونه 296 نفری استفاده شد و بدنبال تکرار نتایج یافته‌های نخستین بود، اما بر این موضوع تمرکز شد که آیا وابستگی به گوشی، یک عامل شتاب دهنده خواهد بود؟
داستانی ترسناک اما واقعی!

اگرچه داستان تاثیر گوشی‌های هوشمند بر مغز و تخلیه قدرت آن بسیار ترسناک است اما اگر این نتایج درست باشند، پیامدهای زیادی خواهند داشت.

بعنوان مثال، نتایج این تحقیقات در مورد رفتارهای مرتبط با گوشی‌های هوشمند از جمله استفاده از گوشی به هنگام رانندگی نشان داد که تنها حضور گوشی در خودرو کافی است تا حواس فرد پرت شده و به نوعی تخلیه مغزی دچار شود.

با وجود تمام هشدارها و قوانینی که در مورد عدم استفاده از گوشی به هنگام رانندگی وجود دارند، همچنان تخلفات ادامه دارد، اما این نتیجه که فقط حضور یک گوشی در خودرو حتی اگر خاموش هم باشد حواس راننده را پرت می‌کند، می‌تواند در حل این معضل کمک بزرگی کند.

البته، این نتایج در حال حاضر بسیار محدود هستند و نیاز به انجام مطالعات بیشتر برای تایید یافته‌ها وجود دارد.

در این مورد متغیرهایی وجود دارند که می‌توانند در نتایج تاثیر داشته باشند. بعنوان مثال، تمام شرکت کنندگان دانشجو بوده‌اند و میانگین سنی آنها 21 سال بوده است. این احتمالا می‌تواند سنی باشد که در مقایسه با گروه‌های جمعیتی دیگر یا بطور طبیعی وابستگی به گوشی بیشتر است.

 

وب سایت هات اپ نیوز

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها