از زمان کودتای نافرجام تاکنون...

دولت اردوغان هزار شرکت را مصادره کرده است

دولت اردوغان هزار شرکت را مصادره کرده است
جمعه 16 تير 1396 - 16:02

با گذشت یک سال از کودتای نافرجام در ترکیه، مقامات این کشور 965 شرکت را مصادره یا سرپرستی برای آنها منصوب کرده اند.

العالم - ترکیه

نورالدین جانیکلی معاون نخست وزیر ترکیه روز جمعه اعلام کرد، از زمان توطئه کودتا در ماه ژوئیه سال 2016، مقامات این کشور 965 شرکت را با کل فروش سالانه حدود 21.9 میلیارد لیر (شش میلیارد دلار) مصادره یا سرپرستی برای آنها منصوب کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، براساس وضع اضطراری که پس از کودتا اعمال شد، مقامات ترکیه کنترل شرکت های مظنون به ارتباط با حامیان فتح الله گولن را که از سوی آنکارا در ارتباط با کودتای نظامی نافرجام مقصر قلمداد شده است، تحت کنترل خود در آوردند.

نورالدین جانیکلی معاون نخست وزیر ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد 965 شرکتی که تحت کنترل دولت و در 43 استان در سراسر ترکیه مستقر هستند، در مجموع حدود 41 میلیارد لیر (11.3 میلیارد دلار) دارایی و 46 هزار و 357 کارمند دارند.

ترکیه کنترل یک بانک، شرکت های صنعتی و رسانه ها را در چارچوب برخورد با موسسات متهم به ارتباط با گولن، در اختیار گرفته است.

این روحانی دست داشتن در این کودتا را تکذیب کرده است.

به غیر از این برخوردها، ترکیه به علت روابط ادعایی با گروه های تروریستی، بیش از 50 هزار نفر را تا زمان محاکمه، زندانی و حدود 150 هزار نفر از جمله سربازان، ماموران پلیس، معلمان و کارمندان دولت را معلق یا اخراج کرده است.

این پاکسازی باعث نگرانی متحدان غربی ترکیه و گروه های حامی حقوق بشر شده است که می گویند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از این کودتا به عنوان بهانه ای برای ساکت کردن مخالفان استفاده می کند؛ اتهامی که وی آن را رد می کند.

دولت اعلام کرده است این تدابیر امنیتی به علت جدی بودن تهدیدهای پیش روی ترکیه، که همچنین در حال مبارزه با افراط گرایان است، لازم است.

بیش از 240 نفر در کودتای پارسال در ترکیه کشته شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها